ATESA la voluntat d’iniciar un procés que permeti la participació directa de la ciutadania en la definició de part de les actuacions a desenvolupar per l’ajuntament en el municipi i la seva inclusió en el pressupost anual.
VIST el reglament regulador del procés de pressupostos participatius elaborat per les regidories de Govern Obert i de Finances i Serveis Municipals.
ATÈS que la competència per a l’aprovació de l’expedient correspon al Ple de l’ajuntament, d’acord amb l’article 52.2.d) del text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat per Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril.
L’Ajuntament Ple
ACORDA
PRIMER.- Aprovar inicialment el reglament regulador del procés de pressupostos participatius d’acord amb en el redactat següent:
REGLAMENT REGULADOR DEL PROCÉS DE PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS
INTRODUCCIÓ
El pressupost ordena de forma eficient els recursos econòmics de que disposa el municipi, així com les despeses que es deriven de l’execució de les competències de l’ajuntament en funció de les directrius principals que el defineixen.
D’aquesta manera, el pressupost municipal marca quines són les prioritats de cada exercici i quins són els recursos econòmics que es destinen a cada actuació.
L’Ajuntament de Castellar del Vallès en el mandat anterior i amb l’aprovació de l’Ordenança municipal de participació ciutadana, va impulsar la obligatorietat de realitzar una audiència pública oberta a tota la ciutadania per tal d’explicar la configuració del pressupost municipal i les principals línies d’actuació.
En aquest moment cal donar un pas més enllà i reobrir el debat sobre la participació de la ciutadania en el pressupost municipal. Si bé és cert que en els últims anys la crisi econòmica no va permetre la continuïtat del programa de pressupostos participatius, ara cal donar un pas endavant, ferm i clar, per a obrir les decisions municipals al conjunt de la ciutadania.
Així, tot el seguit de dissenys, eines, sessions i debats que es detallen en aquest programa, provenen d’una visió participativa per a incorporar els interessos col·lectius, i d’una voluntat política ubicada en un escenari local que contribueix a una tendència global d’enfortiment i evolució de la democràcia.
CAPÍTOL PRIMER. ASPECTES GENERALS
Article 1. Dotació financera
1.1. Al capítol 6 del pressupost de despeses de cada exercici es reservarà una quantitat equivalent al 15 % del total de la inversió finançada amb recursos propis, per tal que el conjunt de la ciutadana pugi decidir les finalitats a les que s’apliquen aquests recursos.
1.2. En tot cas, les finalitats que es decideixin han de ser susceptibles de ser imputades al capítol 6 (inversions reals) del pressupost de despeses, de conformitat amb la definició que dona la normativa legal reguladora de l’elaboració dels pressupostos de les entitats locals.
Article 2. Comissió d’impuls i gestió del procés
2.1. Es crea una comissió política i tècnica amb l’objecte d’impulsar i gestionar el procés participatiu.
2.2. La comissió està formada per:
- El/la regidor/a de Finances i Serveis Municipals, que la presidirà.
- El/la regidor/a de Govern Obert.
- El/la regidor/a de Planificació.
- El/la regidor/a de Manteniment, Sostenibilitat i Medi Natural.
- El/la regidor/a de Comunicació.
- Un/a regidor/a de cada grup polític municipal constituït a la Corporació.
- El/la director/a de Serveis Econòmics.
- El/la interventor/a.
- El/la cap d’unitat d’Organització i Societat del Coneixement.
- El/la cap d’unitat de Planejament i Projectes.
- El/la cap d’unitat de Via Pública.
- El/la cap d’unitat de Comunicació.
- El/la secretari/ària, que actuarà com a secretari/ària de la comissió.
2.3. Les funcions de la comissió són:
a) Definir el calendari del procés participatiu.
b) Aprovar la metodologia concreta dins de les previsions d’aquest reglament.
c) Gestionar el desenvolupament del procés participatiu, d’acord amb aquest reglament.
d) Definir els indicadors d’avaluació.
e) Dur a terme totes les accions necessàries per tal que s’executin les actuacions seleccionades.
CAPÍTOL SEGON. METODOLOGIA DEL PROCÈS PARTICIPATIU
Article 3. Sessió pública d’inici del procés participatiu
Es convocarà una sessió pública oberta a tota la ciutadania amb la finalitat d’explicar el procés participatiu i les seves fases, en la qual es donarà a conèixer la metodologia a seguir per tal que el conjunt de la ciutadania pugui participar activament de tot el procés i presentar les seves propostes.
Article 4. Presentació de propostes
4.1. Les propostes que es presentin poden referir-se a qualsevol tipus d’actuació que reuneixi els dos requisits següents:
a) Tenir a veure amb les competències municipals.
b) El cost no pot superar els 50.000,00 euros, IVA inclòs.
4.2. Podran presentar propostes:
a) Les persones físiques empadronades a Castellar del Vallès.
b) Les associacions o grups de persones inscrites al Registre d’associacions i grups de persones de l’Ajuntament de Castellar del Vallès.
4.3. Els partits polítics o coalicions electorals no podran presentar propostes dins d’aquest procés.
4.4. Les propostes es presentaran mitjançant la fitxa normalitzada que es podrà obtenir a la pàgina web municipal (www.castellarvalles.cat) o al Servei d’Atenció Ciutadana de l’ajuntament.
Per tal de complimentar la fitxa es podrà comptar amb l’assessorament dels serveis tècnics municipals. En aquest sentit, caldrà demanar cita prèvia al telèfon de l’ajuntament (93 714 40 40) o mitjançant sol·licitud al correu electrònic pressupostosparticipatius@castellarvalles.cat
4.5. Les fitxes normalitzades amb les propostes hauran de presentar-se al Servei d’Atenció Ciutadana en el termini màxim que es determini cada any en la convocatòria del procés.
Article 5. Estudi de les propostes
5.1. La comissió d’impuls i gestió del procés participatiu estudiarà totes les propostes presentades i emetrà un informe raonat sobre cadascuna indicant si s’ajusta als requeriments especificats i si és o viable tècnicament, jurídicament i econòmicament.
A cada proposta acceptada se li donarà un codi que s’utilitzarà per a fer la votació posterior.
5.2. Un cop informades totes les propostes, les que hagin estat acceptades es publicaran als mitjans de comunicació locals per tal de donar coneixement a la ciutadania i es podran consultar en una exposició, en la que figurarà al menys el codi assignat a la proposta, la descripció gràfica i textual de l’actuació i el pressupost.
Article 6. Sessió pública de presentació de les propostes
L’ajuntament convocarà una sessió pública per tal que cada persona, associació o grups de persones que hagi presentat una proposta acceptada la pugui explicar i defensar.
Article 7. Votació de les propostes
7.1. La votació es podrà fer per mitjans telemàtics o presencialment al Servei d’Atenció Ciutadana.
7.2. A la convocatòria del procés participatiu figurarà el termini de votació.
7.3. Podran emetre vot totes les persones majors de 16 anys empadronades a Castellar del Vallès.
7.4. Cada persona disposarà de 30 punts, que podrà assignar a un màxim de 3 propostes amb un màxim de 10 punts a cada proposta.
7.5. Si la votació es fa de forma telemàtica, prèviament caldrà donar-se d’alta a la pàgina web municipal. A partir del moment en que es produeixi l’alta ja es disposarà dels 30 punts i es podrà emetre el vot.
7.6. Si la votació es fa presencialment, al Servei d’Atenció Ciutadana s’instal·larà una urna en la que es podran dipositar un màxim de tres paperetes per persona assignant els punts a les diferents propostes.
Article 8. Recompte i valoració
8.1. En el termini màxim d’una setmana a partir del dia que finalitzi el període de votació, es realitzarà el recompte en un acte públic del qual el/la secretari/ària de l’ajuntament aixecarà acta.
8.2. Es confeccionarà una llista de totes les propostes acceptades, ordenada de major a menor nombre de vots, en la qual figurarà el cost econòmic de cada actuació proposada. Les propostes escollides seran per ordre de la llista fins que s’esgoti la quantitat econòmica global fixada en la convocatòria del procés participatiu.
Article 9. Publicitat i calendari d’execució de les actuacions
Es farà publicitat de els actuacions escollides als mitjans de comunicació locals i dle calendari d’execució.
Article 10. Avaluació del procés
La comissió d’impuls i gestió del procés participatiu confeccionarà una memòria anual, tenint en compte els indicadors d’avaluació que es van marcar a l’inici.
Disposició final
Aquets reglament entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i continuarà en vigor mentre no s’acordi la seva modificació o derogació.
SEGON.- Sotmetre l’acord a informació pública i audiència de les persones interessades durant un termini de trenta dies, comptats a partir del següent al de la publicació de l’anunci corresponent al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, perquè puguin presentar reclamacions i suggeriments.
TERCER.- Entendre definitivament aprovat l’acord en el cas que no es presentin reclamacions o suggeriments en el període d’informació pública i publicar en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona l’acord definitiu i el text integrat del reglament, el qual s’aplicarà a partir del dia següent a la seva publicació i tindrà vigència mentre no s’acordi la seva modificació o derogació.
El Sr. Alcalde disposa que es passi a la votació separada d’aquests punts.
VOTACIÓ: LA PROPOSTA FOU APROVADA PER MAJORIA ABSOLUTA, AMB EL
SEGÜENT RESULTAT: