Que vol dir energia sostenible i socialment responsable?
Un dels paràmetres més determinants a l’hora de contractar energia per part del consistori és el cost econòmic. Certament aquesta és una dada important sobretot tenint en compte la limitació de recursos que, com a conseqüència de la crisis iniciada el 2008, tenen quasi tots els ajuntaments. Però precisament aquesta llarga i persistent crisis ha acabat penalitzant durament amplis col·lectius de la població provocant-ne l’exclusió social d’una part. Els efectes s’han concretat en l’anomenada pobresa energètica que impedeix a molts ciutadans fer front als pagaments dels rebuts provinents del seu consum energètic.
Nosaltres entenem que, sense desestimar el cost econòmic de l’energia, cal aportar altres consideracions en la valoració dels contractes energètics. Un requeriment que cal introduir i valorar com a essencial és que l’origen de l’energia contractada sigui totalment provinent de fonts renovables. Aquesta és una condició indispensable si pretenem actuar amb eficàcia i amb rapidesa contra el canvi climàtic. El segon element essencial, retorn social o socialment responsable, que ha de figurar en els plecs de condicions per contractar energia és el compromís que l’empresa concessionària adquireix en fer front als casos de pobresa energètica. Retorn social també implica lluitar decididament contra el fenomen conegut popularment com de portes giratòries. En aquest cas també cal introduir alguna clàusula en els plecs de condicions per afavorir aquelles empreses comercialitzadores o distribuïdores que no tenen casos de polítics ex-ministres que s’incorporin com a assessors a la companyia.
Compliment de la Moció del Canvi Climàtic aprovada en el Ple del 26 de gener
En el passat Ple del més de gener el grup municipal Som de Castellar va presentar una moció que demanava donar suport a la Declaració de Paris relativa al canvi climàtic i instar a les administracions a donar suport i recursos per lluitar contra aquest gran repte del segle XXI.
El suport a aquella moció va ser per unanimitat de tots els grups del consistori.
En base a aquella moció i la seva acceptació màxima creiem que la moció que avui presentem pot ajudar decididament a aquell propòsit ja que el que es pretén es contractar energia provinent únicament de fonts renovables.
Lluita contra les portes giratòries
Optar per una energia sostenible i amb retorn socialtambé téla pretensió de lluitar clarament contra les anomenades portes giratòries.
El fenomen conegut popularment com de portes giratòries funciona amb molta freqüència a la política espanyola. De fet, des dels governs de Felipe González, José María Aznar y José Luis Rodríguez Zapatero, bona part dels ex-ministres ingressen com a consellers en les empreses energètiques que, paradoxalment, han estat privatitzades, per acció o consentiment, pels governs dels quals han format part. En la majoria dels casos, els candidats no tenen els coneixements necessaris ni la formació adequada per formar part de consells d’administració d’empreses energètiques i, per això mateix, no sembla justificable la quantia dels sous que perceben.
De fet el Parlament Europeu ha aprovat recentmentinvestigar l’ús de les anomenades portes giratòries per part d'exministres d’ estats membres de la Unió Europea en els consells d'administració de grans empreses energètiques i l'existència de "pràctiques oligopolítiques" per part d'aquestes.
En la mesura que els ciutadans apostin per opcions com les proposades es redueix la possibilitat que el fenomen de les portes giratòries vagi augmentant.
És més car el kw si es contracta energia atenent principalment a l’energia sostenible i amb retorn social?
La contractació d’energia sostenible i amb retorn social té molts aspectes que val la pena de valorar. Com, per exemple, el polític (lluita contra les portes giratòries), el social (companyies o empreses que afrontin amb recursos, sensibilitat i interès aquest aspecte) i la sostenibilitat de l’energia que subministren. Però en el cas que només es vulgui fer una valoració exclusivament econòmica val la pena recordar que actualment en el mercat hi ha companyies que responen als anteriors requeriments sense que el preu per kwsigui més car que la resta de companyies elèctriques. No obstant aquesta es una qüestió que no ha de ser essencial en la contractació dels servei.
Possibilitat de beneficis socials
Alguns Ajuntaments que ja han fet el pas de contractar l’energia elèctrica amb empreses amb energia sostenible i retorn social disposen d’acords que possibiliten ajuts amb usuaris amb dificultats per fer efectiu el pagament de rebuts. La implicació social d’aquestes tipus d’empreses permet afrontar la lluita de la pobresa energètica amb més possibilitats d’ajuda que les companyies tradicionals. Les situacions extremes en que algunes persones tenen dificultats per fer front als pagaments derivats de l’ús d’energia elèctrica, especialment a l’hivern, tenen més possibilitats de trobar solucions amb aquestes empreses. En alguns casos s’han acordat solucions, amb la implicació dels Ajuntaments respectius,que permeten atenuar o eliminar les situacions més greus. La seva predisposició en ajudar i col·laborar, amb les persones afectades,permet sovint trobar solucions imaginatives. Una de les formes d’ajuda es anar, de manera gratuïta, al domicili de l’afectat i fer un informe de la manera de reduir la despesa energètica. Fer pagaments a terminis o que sigui l’Ajuntament qui li faci un tracte econòmic especial són possibilitats que es poden tractar en el marc de la col·laboració entre les tres parts.
Té costos econòmics el canvi de proveïdor d’energia elèctrica?
No hi ha costos econòmics pel que fa a canvi de subministrador d’energia elèctrica.
Oportunitat per abordar el compliment de la Llei 24/2015
L’article 6.1 de la Llei 24/2015 relativa a Pobresa Energètica diu “Les administracions públiques han d’establir els acords o convenis necessaris amb les companyies de subministrament d’aigua potable, de gas i d’electricitat per a garantir que concedeixin ajuts a fons perdut a les persones i unitats familiars en situació de risc d’exclusió residencial o els apliquin descomptes molt notables en el cost dels consums mínims.” Sembla que, de moment, aquests ajuts els suporten únicament els ajuntaments. O almenys això es el que és desprèn de la nota de premsa del 3 de març del 2016 del Consell Comarcal del Vallès Occidental. En aquesta mateixa nota també es formula la petició que les subministradores destinin un 2% de la seva facturació a un fons per afrontar la pobresa energètica.
Es evident que la solució del problema recau més en les companyies distribuïdores que en les comercialitzadores. Però, en qualsevol cas, aquestes empreses són les millors posicionades per afrontar aquest requeriment ja que fa temps que donen la possibilitat a que els seus cooperativistes i socis, voluntàriament, facin aportacions extres, establertes per la companyia, que tenen com a destí afrontar aquest tema. En aquest sentit aquestes empreses ja disposen d’un fons per abordar, totalment o parcialment, la demanda dels ajuntaments i, tanmateix ja tenen redactats uns convenis marc per eradicar la pobresa energètica.
MOCIÓ SOBRE ENERGIA SOSTENIBLE I AMB RETORN SOCIAL
Atès que l’energia sostenible permet beneficis immediats i d’importància pel que fa al canvi climàtic.
Atès que l’energia sostenible i amb retorn social no persegueix finalitats lucratives i s’implica en els aspectes socials de la població amb risc d’exclusió residencial.
Atès que l’energia sostenible i amb retorn social pot possibilitar algunes avantatges pel que fa al tractament de la pobresa energètica i per tant té uns continguts molt més socials que les companyies elèctriques de la competència.
Atès que contractar l’energia sostenible i amb retorn social no significa un cos més alt pel que fa a la factura elèctrica del municipi.
Atès que contractar l’energia sostenible i amb retorn social implica lluitar indirectament contra l’abús de les anomenades portes giratòries.
Atès que contractar l’energia sostenible i amb retorn social implica exemplaritat i un model a seguir per als castellarencs.
Atès que l’energia sostenible i amb retorn social, per concepció social i per disponibilitat de recursos, podenafrontar millor que ningú la llei 24/2015
A l’Ajuntament Ple es proposa l’adopció dels següents
ACORDS:
PRIMER.- Crear una comissió de treball que permeti confeccionar plecs de condicions i requeriments que serveixin per contractar l’electricitat on el cost econòmic no sigui l’únic requisit a tenir en compte. Factors com el subministrament d’energia sostenible o els aspectes socials de la població i/o dels seus treballadors tindran una importància molt determinant en la selecció final.
SEGON.- En el cas que la comissió de treball informi favorablement que, amb les fórmules acordades pel grup, l’Ajuntament de Castellar contracti una energia sostenible i amb retorn social tindrà els efectes següents:
TERCER.- Si les aportacions d’aquesta Comissió de Treball són jutjades com a útils i convenients es proposarà la seva continuïtat en altres àmbits i matèries del consistori avaluant concessions que tinguin sempre una activitat vinculada als aspectes de sostenibilitat i retorn social.
VOTACIÓ: FOU APROVADA PER UNANIMITAT