El Consell Internacional d’Arxius (ICA) va elaborar i aprovar la Declaració Universal sobre els Arxius l’any 2010 i la UNESCO (Organització de les Nacions Unides per a l’Educació la Ciència i la Cultura), en la seva 36a Conferència General celebrada a París el 10 de novembre de 2011, va adoptar una resolució en què feia seva aquesta declaració i encoratjava els estats membres a tenir en compte els seus principis i a aplicar estratègies i programes en el futur en el seu respectiu àmbit nacional.
La Declaració Universal sobre els Arxius va ser aprovada amb la finalitat de reconèixer el paper clau dels arxius, tant en la transparència administrativa, la rendició de comptes democràtica i l’accés a la informació, així com en la preservació de la memòria social col·lectiva i en la investigació històrica.
El Parlament de Catalunya va fer seva la Declaració Universal sobre els Arxius el 3 de juny de 2013 i va encoratjar les administracions públiques catalanes a tenir en compte en llur actuació els principis que s’hi enuncien i a aplicar estratègies i programes per tal d’assolir els objectius que s’hi descriuen. Des de llavors, diferents administracions de tots els nivells, entitats, organismes, associacions i empreses s’han adherit a la Declaració.
L’Ajuntament té com una de les prioritats del mandat actual impulsar les actuacions en el marc de la transparència i l’accés a la informació com un valor democràtic per a la institució i la ciutadania. Així mateix té la voluntat de posar en valor tot el material històric que contenen els diferents arxius del municipi.
Així doncs, i com a mostra de la voluntat d’aquest l’Ajuntament per treballar per un servei d’arxiu i gestió de documents eficient i per aprofundir en l’impuls de la transparència i accés a la informació, proposem l’adpoció de forma institucional la Declaració Universal sobre els Arxius (DUA) com un dels pilars del foment de la transparència i el bon govern.
Per tot això, proposem al Ple l’adopció dels següents
ACORDS:
PRIMER.- Adherir-se institucionalment a la Declaració Universal sobre els Arxius elaborada i aprovada pel Consell Internacional d’Arxius i reconeguda com a pròpia per la UNESCO, el text de la qual es transcriu a continuació:
Declaració Universal sobre els Arxius.
“Els arxius registren decisions, accions i memòria. Constitueixen un patrimoni únic i insubstituïble que es transmet de generació en generació. Els documents són gestionats des del seu origen amb la finalitat de preservar-ne el valor i el significat. Són fonts fiables d’informació que garanteixen la seguretat i la transparència de les actuacions administratives de les organitzacions. Els arxius juguen un paper essencial en el desenvolupament de la societat i contribueixen a la constitució i salvaguarda de la memòria individual i col·lectiva. L’accés lliure als arxius enriqueix el nostre coneixement de la societat, promou la democràcia, protegeix els drets de la ciutadania i millora la qualitat de vida.
Per això, nosaltres reconeixem:
- el caràcter únic dels arxius com a testimoni i reflex de l’evolució de les societats;
- el caràcter essencial dels arxius per a garantir una gestió eficaç, responsable i transparent, per a protegir els drets de la ciutadania, per a l’establiment de la memòria individual i col·lectiva, per a la comprensió del passat, de la documentació del present i l’orientació d’actuacions futures;
- la diversitat dels arxius permet deixar constància del conjunt d’activitats de la humanitat;
- la multiplicitat de suports en els quals han estat creats els documents, ja sigui el paper, l’electrònic, l’audiovisual i d’altres de qualsevol naturalesa;
- el paper dels arxivers els quals, com a professionals qualificats, amb formació inicial i continuada, serveixen a la societat en la mesura que garanteixen el procés de creació dels documents, els seleccionen i els conserven per al seu ús;
- la responsabilitat de tots –ciutadans, administradors i càrrecs públics, propietaris i custodis d’arxius públics i privats, i arxivers i altres professionals del camp de la informació– en la gestió dels arxius;
Per tant, hem decidit treballar conjuntament per tal que:
- s’adoptin i es reforcin polítiques i lleis apropiades en matèria d’arxius;
- la gestió dels arxius sigui valorada i exercida plenament en el si de tots els organismes, públics o privats, els quals generen i fan servir els documents en el transcurs de les seves activitats;
- es dotin els arxius amb els recursos adequats que n’assegurin la correcta administració, amb previsió de contractació de professionals degudament formats;
- els arxius siguin gestionats i preservats en les condicions que assegurin la seva autenticitat, la seva fiabilitat, la seva integritat i el seu ús;
- els arxius siguin accessibles a tothom, però respectant les lleis pertinents i els drets de les persones, dels creadors, dels propietaris i dels usuaris;
- els arxius siguin utilitzats per a promoure l’exercici responsable de la ciutadania.”
SEGON.- Expressar el suport d’aquest Ajuntament als principis que s’enuncien en aquesta declaració i el seu compromís d’aplicar estratègies i programes per tal d’assolir els objectius que s’hi descriuen.
TERCER.- Comunicar el present acord a tots els ajuntaments de la comarca, a l’Associació d’Arxivers de Catalunya i al Parlament de Catalunya.
VOTACIÓ: FOU APROVADA PER UNANIMITAT