ATÈS que l’ Ajuntament de Castellar del Vallès d’acord amb el marc competencial previst a l’article 25,g) de la Llei 7/85 de 2 d’abril, cal que presti adequadament el servei de grua municipal i com a mesura per garantir el dret dels ciutadans a gaudir de la via pública sense més restriccions que les legalment establertes.
ATÈS que els Ajuntaments veïns, Sabadell i Barberà del Vallès es troben en la mateixa tessitura de garantir un servei de grua adequat per la ciutadania, aquests tres Ajuntaments consideren oportú sumar esforços, mitjançant un instrument de cooperació, per tal d’obtenir rendiments d’escala que incideixin en una reducció dels costos del servei públic de grua municipal, que en cas contrari haurien d’afrontar els municipis per separat.
ATÈS que per tal d’evitar la constitució d’estructures administratives que podrien resultar en la desaparició dels avantatges aconseguits amb les economies d’escala esmentades, és voluntat dels ajuntaments citats vehicular la cooperació interadministrativa a través de la figura del conveni de col·laboració, en constituir una eina lleugera, flexible i que no comporta gaires costos de gestió.
Vista la minuta del conveni de cooperació entre municipis per a la prestació, de forma compartida, del servei auxiliar de grua municipal entre els Ajuntaments de Barberà del Vallès, Castellar del Vallès i Sabadell.
ATÈS que en funció de l’objecte de les matèries conveniades, així com als subjectes, contingut i elements, l’esmentat conveni de cooperació es configura com un conveni definit al capítol I del Títol VII (arts. 303 a 311) del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament d’Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals. I que aquesta fórmula de cooperació és adient pels casos en què diferents entitats locals estableixen, en pla d’igualtat, una relació de cooperació consensuada per a la prestació de serveis o per al desenvolupament de les competències que la llei els atribueix, i en quina satisfacció tinguin un interès comú.
Vista l’addenda econòmica del conveni per al segon semestre de 2016, que s’adjunta com a annex a aquest dictamen, on es consignen els pressupostos de despeses previstes per al servei auxiliar compartit de grua municipal, així com la proposta de repartiment de les mateixes entre les parts.
VIST l’informe tècnic de data 15 de juny, emès pel Cap de Policia de Castellar del Vallès que exposa que la proposta presentada garanteix adequadament el servei, preservant els interessos municipals i que l’Ajuntament de Castellar del Vallès no té massa critica a suficient per prestar aquest servei mitjançant cap altre fórmula. que l’opció de cooperació establerta i conclou que aquest sistema és el mes adient des de vessant d’eficiència i eficàcia i d’acord amb motius d’interès públic
Vist l’informe econòmic de 8 de juny de 2016 del Director de Serveis Econòmics de l’Ajuntament que expressa la viabilitat econòmica de la proposta presentada
Vista la fiscalització interventora, mitjançant informe de data 16 juny on s’estableix que en el pressupost municipal per l’any 2016 hi ha consignació´ adequada i suficient per satisfer l’aportació que correspon a l’Ajuntament de Castellar del Vallès, a la partida B5-227.99-1331 per import de 17.841,31 € i que respecte els exercicis posteriors caldrà fer les corresponents previsions en futurs pressupostos municipals de la forma següent:
2017 ............... 35.680.38 €
2018 ............... 35.680.38 €
2019 ............... 35.680.38 €
Vist l’informe jurídic de data 16 de juny sobre la fonamentació jurídica
ATÈS que en la prestació del servei auxiliar compartit de grua no es donen les circumstàncies contemplades a l’art. 309.2 del Decret 179/1995,no obstant es tracta d’un conveni de cooperació d’important transcendència tan pel seu contingut,referit a la gestió del servei de grua,com pel seu abast temporal,amb una duració prevista fins a 31 de desembre de 2019,que supera el termini de l’actual legislatura
Per la qual cosa, la Comissió Informativa corresponen proposa al Ple l'adopció dels següents
ACORDS:
PRIMER.- Aprovar el contingut i la signatura del conveni de cooperació que es detalla a continuació:
CONVENI DE COOPERACIÓ ENTRE MUNICIPIS PER A LA PRESTACIÓ, DE MANERA COMPARTIDA, DEL SERVEI AUXILIAR DE GRUA MUNICIPAL.
Sabadell , el 30 de juny de 2016
Sílvia Fuster Alay, amb DNI 34.764.681C, Alcaldessa de Barberà del Vallès
Ignasi Giménez Renom, amb DNI 34.752.621N, Alcalde de Castellar del Vallès
Juli Fernàndez i Olivares, amb DNI 44.986.629D, Alcalde de Sabadell
I, reconeixent-se la capacitat legal necessària, assistits pels Secretaris respectius, estableixen el present conveni de cooperació, d'acord amb les següents
PRIMERA.- Objecte
L’objecte d’aquest conveni de col·laboració és regular la prestació, de forma compartida, del servei auxiliar de grua en els termes municipals dels ajuntaments signants, així com establir els criteris i procediments per liquidar entre els ens signataris les despeses generades.
El servei objecte d’aquest conveni es gestionarà en la modalitat de gestió directa, sense ens instrumental.
SEGONA.- Naturalesa jurídica.
El present acord té naturalesa de conveni de cooperació interadministrativa dels previstos en el Títol VII del Reglament d’Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals (arts. 303 a 311), i li seran d'aplicació els esmentats preceptes així com la resta de normativa de règim local aplicable a aquest instrument de cooperació.
TERCERA.- Actuacions objecte del conveni.
Per a assolir els objectius descrits, es fixen les següents actuacions a portar a terme pels ens signataris:
a) Planificació anual de les necessitats del servei auxiliar compartit, en funció de les previsions de les necessitats de cadascun dels municipis participants.
b) Execució del servei auxiliar de retirada de vehicles de les vies públiques dels municipis participants, des de la recepció de la petició de cada servei concret fins al dipòsit del vehicle retirat al respectiu dipòsit municipal.
c) Seguiment i avaluació de les tasques d’execució material descrites a l’apartat anterior.
d) Pressupostació anual del cost del servei auxiliar liquidació de les despeses dimanants i repartiment de les mateixes entre els municipis participants, segons els criteris que es descriuen a la clàusula vuitena.
Queden excloses d’aquest conveni les actuacions de gestió de les taxes municipals vinculades amb el servei de grua municipal.
CINQUENA.- Obligacions de cadascuna de les parts.
Cada municipi es compromet a:
a) Disposar la dedicació del personal adient a les actuacions pròpies del conveni, designant, si escau, els tècnics responsables de cada tasca.
b) Participar activament en la definició i establiment de les necessitats del servei i en la seva organització conjunta.
c) Col·laborar, als respectius termes municipals, en el desenvolupament de les funcions del personal conductor de la grua, mitjançant els respectius cossos de policia municipal.
En aquest sentit, els respectius cossos policials han d’evitar qualsevol pertorbació del conductor de la grua en la tasca de retirada dels vehicles per part dels seus propietaris o de tercers.
d) Realitzar les aportacions econòmiques pertinents aprovades mitjançant addenda independent encaminades a la consecució dels objectius del present conveni, de conformitat amb la clàusula vuitena.
SISENA.- Comissió de seguiment.
1. Es crea una Comissió de seguiment del Conveni, integrada per un representant de cada Ajuntament signatari, ja sigui Regidor/a, ja sigui personal de l'ens oportunament delegat.
2. La Comissió de seguiment podrà estar assistida pel personal tècnic que consideri escaient. En tot cas de manera regular es dotarà d'una coordinadora tècnica de la mateixa.
3. Així mateix disposarà d'un secretari/secretària que recaurà en personal de l'Ajuntament de Sabadell.
4. Les funcions de la Comissió de seguiment seran:
a) l’impuls, la planificació, l’organització, la direcció i el control, de forma compartida, de les actuacions previstes en el conveni
b) la gestió compartida del servei, que comporta, entre d’altres, l’establiment de prioritats, l’aprovació de protocols d’actuació i l’emissió de directrius al personal que executarà les actuacions materials de retirada de vehicles.
c) l’elaboració de les propostes de pressupost anual, de la liquidació anual de les despeses vinculades, i la de repartiment dels costos entre els ens participants;
d) la d’informar sobre l'adhesió de nous membres segons estableix la clàusula dotzena.
SETENA.- Assessorament i suport.
La Comissió de seguiment podrà demanar assessorament i/o suport a personal tècnic o polític que pels càrrecs que ostenti o l'experiència específica pugui oferir elements importants per la consecució dels objectius del conveni.
VUITENA.- Finançament de les actuacions.
1. Les aportacions econòmiques necessàries per a sufragar les actuacions previstes en aquest conveni seran objecte de repartiment entre els municipis participants per tal de contribuir al seu finançament, en proporció al nombre d’habitants de cada municipi de conformitat amb les dades de l’IDESCAT del darrer any natural.
2. A data de signatura d'aquest conveni i sens perjudici de la seva actualització anual segons s'ha esmentat en el paràgraf anterior així com amb ocasió de noves adhesions a aquest conveni segons la clàusula dotzena, es fixa per als municipis signataris, de conformitat amb les dades facilitades per cadascun dels ens signants, referides a 1 de gener de 2015, el següent coeficient de participació: Barberà del Vallès 12,337 %, Castellar del Vallès 8,886 % i Sabadell 78,777 %.
3. La necessitat de despesa serà proposada per la Comissió de seguiment i s’haurà d’aprovar mitjançant una addenda al conveni que identifiqui, pressuposti i programi la seva realització.
4. Es designa a l’Ajuntament de Sabadell com a gestor de la contractació de serveis que sigui necessària, de manera que les aportacions dels altres municipis li hauran de ser transferides per tal que procedeixi a contractar la prestació d’acord amb els processos i règim establert al text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, retent comptes als altres municipis participants.
5. La resta d’Ajuntaments efectuaran un pagament a compte del 50 % de l’import previst al pressupost anual que s’aprovi cada any mitjançant l’addenda prevista a la clàusula cinquena, apartat d d’aquest conveni. Aquest pagament s’ha d’efectuar abans de finalitzar el mes de juny de cada any de vigència del conveni.
6. Les quantitats que resultin de descomptar els imports que a cada Ajuntament li pertoquen amb motiu de la liquidació anual un cop descomptades les quantitats lliurades a compte, s’han de fer efectives a l’Ajuntament de Sabadell en el termini dels dos mesos posteriors a la liquidació anual de les despeses vinculades al conveni.
NOVENA.- Termini de vigència del conveni.
Es fixa una vigència fins el 31 de desembre de 2019.
DESENA.- Formes d’extinció del conveni
1- El mutu acord de tots els municipis participants.
2- La voluntat d’extinció formulada per la majoria del nombre de municipis participants, o la desvinculació successiva de la majoria de municipis participants.
3- Les altres previstes a la llei.
ONZENA.- Entrada en vigor
El conveni entrarà en vigor des de l'endemà de la seva signatura, que es produirà prèvia aprovació per l'òrgan municipal competent de cada ens signant.
DOTZENA.- Adhesions i desvinculacions posteriors
L'adhesió posterior d'altres Ajuntaments podrà realitzar-se a proposta d'un dels Ajuntaments ja integrats en el conveni i amb vist-i-plau de tots els membres expressat en la Comissió de seguiment, i requerirà l'acord d'adhesió pres per l'òrgan competent del sol·licitant, tramitant-se l'oportuna addenda al conveni si cal reformular eventuals compromisos de participació econòmica del conjunt de membres a causa de la nova adhesió.
Qualsevol Ajuntament pot desvincular-se del conveni mitjançant acord de l'òrgan municipal competent. Això no obstant, la desvinculació no serà efectiva sense la prèvia liquidació de les obligacions econòmiques contretes en el marc del conveni i en el de les addendes a que fa referència la clàusula cinquena, apartat d d’aquest conveni. Aquestes obligacions econòmiques comprenen el rescabalament per la part no executada de la despesa en concepte d’amortització i/o d’arrendament financer o renting per les grues adscrites al servei des del moment de la desvinculació i fins al final de la vigència del conveni establert a la clàusula novena. En aquest cas, el percentatge a aplicar sobre les quantitats pendents, en concepte de rescabalament, serà el que correspongui a l’any en que es produeix la desvinculació.
Sense perjudici de l’establert a l’apartat 3 de la clàusula vuitena, s’adscriuen al servei compartit de grua objecte d’aquest conveni els vehicles grua de segona mà adquirits per l’Ajuntament de Sabadell el dia 1 de juny de 2016, que es detallen a continuació:
Vehicles marca Mitsubishi model Canter matrícules 1219-FLX i 1228-FLX, matriculats per primer cop el dia 02/03/2007. Cost d’adquisició 41.820 €, IVA inclòs.
Sense perjudici de la vida útil real d’aquests actius, i segons l’informe emès pel Responsable del Servei de Gestió i Suport de la Policia Municipal de Sabadell, de data 17 de maig de 2016, les parts convenen en determinar la vida útil dels bens citats en 7 anys, als efectes d’imputar al conveni les quotes d’amortització amb motiu de les liquidacions anuals. Per tant, l’import que s’imputarà per aquest concepte anualment és de 5.974,29 €.
SEGON.- Designar al Sr. Pepe Leiva Reyes com a representant municipal a la Comissió de Seguiment establerta en el conveni,atribuint a l’Alcaldia la possibilitat de nomenar substitut en cas de vacant,absència o malaltia.
TERCER.- Designar el Sr. Joan Alonso Casajuana representant municipal a la coordinadora tècnica de la Comissió de Seguiment establerta al conveni. Així mateix, atribuir a l’Alcaldia que pugui nomenar substitut/a en cas de vacant,absència o malaltia.
QUART.- Acceptar la designació portada a terme per l’Ajuntament de Sabadell respecte al funcionari que actuarà com a secretari de la Comissió de Seguiment establerta en el conveni.
CINQUÈ.- Designar al servei de Policia Municipal com a centre gestor de les tasques necessàries per al desenvolupament del conveni.
SISÈ.- Aprovar l’addenda econòmica que s’adjunta, corresponent al segon semestre de 2016.
SETÈ.- Facultar a l’Alcalde o el Regidor de Manteniment i Via Pública per a quantes actuacions siguin necessàries per a l'execució d'aquests acords, tret la de la signatura del conveni el qual correspondrà exclusivament a l’Alcalde.
VUITÈ.- Publicar el conveni d'acord amb les previsions de la legislació sobre transparència, sens perjudici de la seva vigència des de l'endemà de la seva signatura.
NOVÈ.- Traslladar els presents acords als Ajuntaments de Sabadell i Barberà del Vallès, així com a la resta d’interessats”.
ADDENDA ECONÒMICA DEL CONVENI DE COOPERACIÓ ENTRE MUNICIPIS PER A LA PRESTACIÓ, DE MANERA COMPARTIDA, DEL SERVEI AUXILIAR DE GRUA MUNICIPAL CORRESPONENT AL SEGON SEMESTRE DE 2016.
El servei de grua municipal que presten els municipis requereix, per ser eficaç i actuar amb una relativa celeritat, d’una àmplia cobertura horària, per mínimes que siguin les dotacions en determinades franges i dies.
Aquesta rigidesa en la prestació del servei penalitza enormement als municipis que, per les seves dimensions reduïdes han de suportar unes hores fixes, en la major part de les ocasions, sense activitat efectiva.
Aquests costos d’inactivitat repercuteixen proporcionalment en relació inversa al volum dels recursos municipals de cada ajuntament, però això no obstant, tots els municipis han de suportar aquestes despeses d’inactivitat ja que són la contrapartida a una mínima qualitat en la prestació del servei.
A l’Ajuntament de Sabadell, atesa la seva dimensió, aquestes ineficiències per inactivitat li repercuteixen en menor proporció que a d’altres ajuntaments més petits, però continuen sent presents.
Per tal d’aconseguir economies d’escala vinculades a un repartiment de les despeses d’inactivitat, així com a d’altres despeses fixes, com pot ser els costos fixes vinculats amb el servei de grua –elements d’immobilitzat, costos fixes, com ara les assegurances dels vehicles, etc- s’ha negociat una fórmula cooperativa entre els ajuntaments de Barberà del Vallès, de Castellar del Vallès i de Sabadell per tal que tots ells puguin oferir el servei a totes les franges horàries, tots els dies de l’any, de forma que els costos s’acabin suportant una sola vegada, de forma compartida.
La previsió de costos per al segon semestre de 2016 que es detalla a continuació parteix d’unes premisses contrastades entre les parts signants del conveni.
Pel que fa al nivell de servei, en base a l’experiència acumulada, s’ha previst la següent cobertura horària:
|
Nombre de grues |
|
|
Dl a Ds |
Dm i festius |
0:00-6:00 |
1 |
1 |
6:00-8:00 |
2 |
1 |
8:00-13:00 |
3 |
1 |
13:00-17:00 |
2 |
1 |
17:00-20:00 |
3 |
1 |
20:00-22:00 |
2 |
1 |
22:00-24:00 |
1 |
1 |
Pel que fa als vehicles, la previsió és utilitzar dues grues de segona mà, que ha adquirit l’Ajuntament de Sabadell i un altra en règim de lloguer mentre es tramita l’adquisició, a través de rènting, d’una altra grua addicional, per cobrir el nombre màxim de vehicles operatius, els dies laborables en franges horàries de més activitat, segons es desprèn del quadre anterior. Com que es preveu que aquesta darrera grua a adquirir a través de rènting no podrà estar operativa durant aquest segon semestre de 2016, es consideren despeses de lloguer durant tot ell.
La base operativa de les grues estaria situada a Can Marcet, i s’han previst els temps mitjans per servei –des de que la grua surt de la base fins que hi torna- que es detallen a continuació:
Servei a Castellar: 150 minuts
Servei a Barberà: 120 minuts
Servei a Sabadell: 60 minuts
Els serveis físicament es realitzaran per part dels conductors contractats per l’Ajuntament de Sabadell, a raó d’un conductor per grua, recolzat pels agents de la policia municipal del municipi on es realitzi en cada moment el servei de retirada de vehicles.
Les tasques administratives derivades del cobrament de les respectives taxes, així com les policials vinculades al servei de grua van a càrrec de cada Ajuntament i no es tenen en compte en el present estudi econòmic. Tampoc es consideren dins del mateix les despeses vinculades amb el personal que hagi de conformar la Comissió de Seguiment, en les seves diferents vessants –representants municipals a la Comissió, representants municipals a la coordinadora tècnica de la Comissió o les funcions de secretaria de les mateixes-.
A. Despeses de personal (conductors)
Per cobrir les franges horàries i el nombre de vehicles operatius a les franges horàries establertes i tenint en compte les condicions de treball i salarials aplicables al personal laboral de l’Ajuntament de Sabadell, es preveu que els costos laborals –Seguretat Social inclosa- els que es detallen a continuació pel període considerat:
Nombre de conductors en horari diürn |
|
7,95 |
% estimat d'absentisme |
|
7,38% |
Conductors per cobrir absentisme |
|
0,59 |
Total nombre conductors horari diürn |
|
8,53 |
Nombre de conductors en horari nocturn, festius i diumenges |
2,64 |
|
% estimat d'absentisme |
|
7,38% |
Conductors per cobrir absentisme |
|
0,19 |
Total nombre conductors horari nocturn, festius i diumenges |
2,84 |
|
Despeses de personal |
|
|
Cost semestral conductors horari diürn, inclosa S. Social |
104.166,38 |
|
Cost semestral conductors horari nocturn, inclosa S. Social |
39.477,31 |
|
Cost semestral diumenges i festius, inclosa S. Social |
8.595,42 |
|
Total despeses personal |
|
152.239,11 |
S’ha considerat un percentatge d’absentisme corresponent a la mitjana aritmètica dels col·lectius de Policia i de Manteniments de l’Ajuntament de Sabadell per accidents i ILT durant l’exercici 2015.
B1) Amortitzacions de les grues adscrites al servei.
Tal i com es recull a la Disposició Addicional del conveni, l’Ajuntament de Sabadell ha adquirit dues grues de segona mà, les dades econòmiques de les quals són les que s’indiquen a continuació. Atès que s’estima una vida útil de 7 anys i valor residual nul a la finalització d’aquest període, l’amortització d’aquests vehicles per al període considerat és la següent:
Despeses amortització dues grues actuals |
|
|
Grues actuals |
|
2,00 |
Cost d'adquisició |
|
41.820,00 |
Anys de vida útil estimada |
|
7,00 |
Amortització semestral |
|
2.987,14 |
B2) Manteniments, reparacions, etc. de les grues citades.
S’estima que aquests costos en el període considerat són els següents:
Despeses previstes en manteniments, reparacions, ITV, etc. |
4.800,00 |
B3) Assegurances
Total Assegurances |
8.388,15 |
B4) Cost lloguer grua
Cost semestral lloguer grua |
|
10.890,00 |
B5) Combustible
Tenint en compte la previsió en el nombre de serveis per municipis en el període considerat que es detalla a continuació, les distàncies mitjanes per servei que s’hi detallen, uns consums estimats per km. recorregut en línia amb les dades de què es disposen i un preu mitjà d’1,20 €/litre, la previsió en concepte de combustible és la següent:
Sabadell-Castellar i viceversa (nombre serveis previst) |
125 |
|
Sabadell-Barberà i vicieversa (nombre serveis previst |
235 |
|
Sabadell (nombre serveis previst) |
|
1.750 |
|
|
|
km. Sabadell-Castellar i viceversa |
|
27 |
km. Sabadell-Barberà i viceversa |
|
12 |
km. Sabadell |
|
9 |
Total previsió km |
|
21.945 |
Consum (l/100 km) |
|
18 |
Preu unitari combustible |
|
1,20 |
Despesa total combustible |
|
4.740,12 |
C. Altres despeses
1. Despeses per serveis addicionals puntuals
En aquest epígraf s’ha considerat una previsió de despeses en concepte de contractació, de forma puntual, de serveis addicionals de grues per tal de garantir que, en cas que hi hagi confluència de sol·licituds de serveis de grues, es puguin atendre amb un mínim de celeritat per tal que el servei es presti amb les màximes garanties de qualitat.
S’han previst 10 serveis per setmana al preu ofert per una empresa del sector.
Serveis addicionals puntuals |
|
15.730,00 |
2. Altres despeses
Es consideren altres despeses per cobrir imprevistos. Es pressuposten unes despeses per aquest concepte, de:
Altres despeses |
|
1.000,00 |
El total de les despeses previstes vinculades al servei compartit de grua municipal per al segon semestre de 2016 és de 200.774,52 €
Atesos els percentatges de repartiment dels costos entre els ajuntaments participants establerts a la clàusula 8.3 del conveni, les quantitats previstes que a cadascun els hi correspon en el període considerat són les següents:
Repartiment (segons criteri població) |
Població a 01/01/2015 |
% |
Import (€) |
Barberà del Vallès |
32.545 |
12,337% |
24.769,45 |
Castellar del Vallès |
23.442 |
8,886% |
17.841,31 |
Sabadell |
207.814 |
78,777% |
158.163,76 |
TOTAL |
263.801 |
|
200.774,52 |
5. Liquidació
Les parts aprovaran la liquidació de les despeses dimanants del conveni corresponents al segon semestre de 2016 dins del primer trimestre de l’any 2017, a proposta de la Comissió de Seguiment.
Per justificar les despeses es necessitarà la següent documentació:
a) Les nòmines mensuals pel que fa a les retribucions del personal que presta el servei.
b) Les quotes patronals a la Seguretat Social queden justificades mitjançant còpia dels butlletins de cotització on apareguin els treballadors del servei de grua, i un informe emès per l’Ajuntament de Sabadell on s’especifiqui els imports meritats per aquests treballadors
c) Factura, en el cas d’altres conceptes la despesa dels quals està destinada a satisfer serveis prestats per operadors externs.
d) En el cas del combustible, s’adjuntarà informe emès per l’Ajuntament de Sabadell on s’especifiqui, per a cada repostatge, els litres de combustible repostats, així com el preu final unitari i el total. Aquesta documentació s’acompanyarà dels albarans emesos per l’estació de servei on constin les dades identificatives dels vehicles, la data i el volum de combustible, per a cada repostatge. També s’adjuntarà còpia dels documents on es detallin els quilòmetres que cada vehicle ha realitzat diàriament.
e) Les amortitzacions dels elements d’immobilitzat a què es refereix la disposició addicional del conveni de cooperació entre municipis, per a la gestió de forma compartida del servei de grua municipal, es justificaran amb còpia de les factures de la compra d’aquests elements i còpia de l’informe sobre la vida útil prevista per als mateixos.
VOTACIÓ: FOU APROVADA PER UNANIMITAT