ATÈS que el Ple de l’ajuntament, en sessió celebrada el dia 25 d’octubre de 2016, ha acordat aprovar provisionalment la modificació de diverses ordenances fiscals per a la seva vigència a partir de l’1 de gener de 2017
ATÈS que de conformitat amb el que es preveu a l’article 17.1 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL), aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, l’esmentat acord d’aprovació provisional s’ha exposat al públic en el tauler d’anuncis de l’ajuntament durant un termini de trenta dies, i s’han publicat els anuncis d’exposició en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (edició del 27 d’octubre de 2016) i en el diari El Periódico (edició del 27 d’octubre de 2016)
ATÈS que dins del període d’exposició pública, s’ha presentat un escrit de reclamacions pels srs. Daniel Martínez Pascual i Carles García Bretones, que manifesten actuar en representació d’Iniciativa per Catalunya Verds Castellar del Vallès i de Podem Castellar, respectivament (Registre electrònic LGENT-2016-12587, de 20 de novembre de 2016), que en síntesi són les següents:
I. Proposta d’inclusió a l’ordenança fiscal reguladora de l’impost sobre béns immobles d’una bonificació del 50 per cent de la quota íntegra de l’impost per als béns immobles en els que s’hagin instal·lat sistemes per a l’aprofitament tèrmic o elèctric de l’energia provinent del sol.
II. Proposta de nova redacció de la regulació normativa de la reducció vinculada a l’autogestió de la fracció orgànica en l’ordenança reguladora de la taxa per recollida de residus municipals.
VIST l’informe del director de Serveis Econòmics, de data 14 de desembre de 2016
VIST l’informe de la interventora, de data 14 de desembre de 2016
ATÈS que en relació a la primera de les reclamacions, referida a l’ordenança fiscal reguladora de l’impost sobre béns immobles, la bonificació que es proposa incloure està prevista a l’article 74.5 del TRLRHL com una de les bonificacions potestatives que poden regular-se a les ordenances fiscals municipals. De conformitat amb aquest precepte, l’ordenança fiscal municipal ha d’especificar els aspectes substantius i formals de la bonificació no regulats expressament a la llei.
La promoció d’energies renovables és un element clau en la Unió Europea tant per raons mediambientals com econòmiques. Aquest tipus d’energia contribueix a aconseguir els objectius establerts pel Conveni Marc de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic, adoptat per 195 països, entre ells Espanya, el 12 de desembre de 2015. D’altra banda, el Pla de l’Energia i Canvi Climàtic de Catalunya 2012-2020, en coherència amb l’Escenari Aposta de la Prospectiva Energètica de Catalunya 2030 (PROENCAT-2030), palesa la necessitat de dur a terme un procés de transició cap a un nou model energètic basat en una economia/societat de baixa intensitat energètica i baixa emissió de carboni, que sigui innovadora, competitiva i sostenible a mig i llarg termini, reforçant, entre d’altres, les actuacions en l’àmbit de les energies renovables.
És per això que s’estima procedent atendre la reclamació presentada perquè es considera emmarcada en les polítiques públiques de promoció de les energies renovables, amb les modificacions següents en la regulació substantiva proposada al redactat de la reclamació presentada.
a) Els anys de durada de la bonificació es redueixen de cinc a tres, per raons d’equilibri pressupostari.
b) El moment de la sol·licitud de la bonificació es situa un cop hagin finalitzat les obres i no en el moment de sol·licitar la llicència municipal d’obres, per tal d’assegurar que les obres s’han realitzat.
c) Els requisits formals s’apliquen en tots els supòsits, inclusivament als immobles on la instal·lació dels sistemes d’aprofitament tèrmic o elèctric s’hagin realitzat en anys anteriors, atès que el compliment dels requisits objectius necessaris per la concessió del benefici fiscal és necessari i indisponible.
d) L’exigència proposada de factures acreditatives de la despesa realitzada i el contracte de manteniment de la instal·lació es substitueix pel certificat de finalització de les obres, atès que de conformitat amb l’article 187.1.n) del text refós de la Llei d’urbanisme, aprovat per Decret legislatiu 1/2010, de 3 d’agost, la realització d’aquestes obres està subjecta a llicència urbanística.
ATÈS que en relació a la segona de les reclamacions, referida a l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per recollida de residus municipals, es proposa una regulació dels aspectes substantius i formals diferenciada a la vigent en relació a la reducció de la tarifa de la taxa vinculada a l’autogestió de la fracció orgànica, continguda a l’apartat 3.3 de l’article 5 de l’ordenança fiscal.
La regulació proposada no modifica el percentatge de reducció actualment vigent, però sí que especifica amb major detall determinats aspectes del procediment de concessió i comprovació posterior de la reducció de la tarifa de la taxa, la qual cosa es considera oportú incloure, amb les modificacions següents en relació a la redacció proposada a la reclamació presentada:
a) Es manté el termini de sol·licitud de la reducció de la quota que figura a la redacció actual (abans del 31 de gener de cada any), per tal que sigui homogeni amb la resta de reduccions de la quota que es preveuen en aquesta ordenança fiscal.
b) No es condiciona la concessió de la reducció de la taxa a la producció d’un volum mínim de material de’1 m3, pel perjudici que això ocasionaria a possibles sol·licitants de la reducció atès que en l’obtenció d’un volum mínim influeixen diverses circumstàncies de tipus personal (nombre de persones que conviuen a l’habitatge, hàbits de presència a l’habitatge, etc), de manera que no sembla raonable establir una xifra mínima amb caràcter universal independentment d’aquestes circumstàncies personals.
c) Com a conseqüència de l’anterior, tampoc es condiciona a que el sistema de compostatge hagi estat actiu durant un termini mínim de temps, sinó únicament a que en el moment de sol·licitar la reducció de la quota existeixi el sistema i es verifiqui el compliment de les condicions i el seu bon funcionament.
ATÈS que la competència per a l’aprovació de l’expedient correspon al Ple de la corporació, d’acord amb l’article 52.2.f) del text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya (TRLMRLC), aprovat per Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril.
L’Ajuntament Ple ACORDA
PRIMER.- Estimar parcialment la reclamació presentada pels srs. Daniel Martínez Pascual i Carles García Bretones, que manifesten actuar en representació d’Iniciativa per Catalunya Verds Castellar del Vallès i de Podem Castellar, respectivament, contra l’acord d’aprovació provisional de la modificació de diverses ordenances fiscals per a la seva vigència a partir de l’1 de gener de 2017, de conformitat amb la motivació que figura a la part expositiva d’aquest acord, i introduir les modificacions següents a les ordenances fiscals reguladores de l’impost sobre béns immobles i de la taxa per recollida de residus municipals:
ORDENANÇA FISCAL NÚM. 1 – IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES
Article 5 – Beneficis fiscals de concessió potestativa o de quantia variable
L’apartat 6 en la redacció donada a l’acord provisional passa a numerar-se com apartat 7 amb aquesta mateixa redacció, i s’introdueix un nou apartat 6 amb la redacció següent:
“6. Gaudiran d’una bonificació del 50 per cent de la quota íntegra de l’impost els béns immobles en què s’hagin instal·lat sistemes per a l’aprofitament tèrmic o elèctric de l’energia provinent del sol per a l’autoconsum, sense estar obligats a això per la normativa urbanística o les ordenances municipals.
L’aplicació d’aquesta bonificació està condicionada al fet que les instal·lacions per produir calor incloguin col·lectors que disposin de l’homologació corresponent per l’Administració competent.
La bonificació també s’aplicarà als béns immobles on s’hagin realitzat obres d’adaptació o millora d’aquests sistemes.
La sol·licitud de la bonificació és presentarà un cop hagin finalitzat les obres, acompanyada del projecte tècnic amb el pressupost i la memòria de la instal·lació, i del certificat de finalització de les obres. En la tramitació de la concessió hauran d’informar positivament els serveis tècnics municipals en relació a la validesa i efectivitat de la instal·lació realitzada, i es requerirà que prèviament s’hagi concedit la preceptiva llicència municipal d’obres.
La bonificació es concedirà per un període de tres anys i es mantindrà mentre no variïn les circumstàncies determinants per al seu atorgament; en aquest sentit, els contribuents hauran de comunicar qualsevol modificació d’aquestes circumstàncies a l’ajuntament. La seva aplicació s’iniciarà l’exercici següent al del seu atorgament.
En el cas d’instal·lacions finalitzades en anys anteriors al moment de sol·licitud de la bonificació, es reconeixerà aquest benefici fiscal per als exercicis que restarien d’haver-se sol·licitat en el moment de la instal·lació.”
ORDENANÇA FISCAL NÚM. A4 – TAXA PER RECOLLIDA DE RESIDUS MUNICIPALS
Article 5. Quota tributària
Es modifica l’apartat 3.3, que passa a tenir la redacció següent:
“3.3. Reducció vinculada a l’autogestió de la fracció orgànica
Gaudiran d’una reducció del 20 per cent de la quota de la taxa els subjectes passius persones físiques, en relació a un únic objecte tributari habitatge que sigui el seu domicili habitual, on tinguin instal·lat i en ple funcionament un sistema d’autogestió de la fracció orgànica de residus. També gaudirà d’aquesta reducció qui acrediti tenir aquest sistema en un altre indret no annex al seu habitatge habitual.
Per poder gaudir de la reducció, les persones interessades hauran de sol·licitar-lo de forma expressa a l’ajuntament abans del 31 de gener de cada any i passaran a formar part del Registre de compostadors. Els serveis municipals de Medi Ambient inspeccionaran la instal·lació i emetran un informe relatiu a:
a) La verificació del compliment de les condicions i el bon funcionament del compostador.
b) El manteniment del procés actiu, essent necessària una aportació de fracció orgànica de residus constant.
c) El funcionament del sistema en condicions que no causin molèsties als veïns ni problemes higiènics de cap mena.
La concessió de la reducció exigirà que aquest informe sigui favorable.
La reducció es mantindrà mentre no variïn les circumstàncies determinants per al seu atorgament; en aquest sentit, els contribuents hauran de comunicar qualsevol modificació d’aquestes circumstàncies a l’ajuntament, que té la potestat d’inspeccionar periòdicament que es compleixen les circumstàncies determinants per al seu atorgament.”
SEGON.- Aprovar definitivament per a la seva vigència a partir de l’1 de gener de 2017 les modificacions de les ordenances fiscals, aprovades provisionalment per acord del Ple de l’ajuntament de 25 d’octubre de 2016 amb les addicions que es contemplen a l’apartat anterior d’aquest acord.
TERCER.- Publicar en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona els anteriors acords i el text íntegre de les modificacions de les ordenances fiscals, les quals s’aplicaran a partir de l’1 de gener de 2017 i tindran vigència mentre no s’acordi la seva modificació o derogació.
VOTACIÓ: LA PROPOSTA FOU APROVADA, AMB EL SEGÜENT RESULTAT:
Vots a favor: TRETZE (13) dels regidors Som de Castellar-PSC i CDC,
Vots en contra: QUATRE ( 4) dels regidors Decidim Castellar
Abstencions : QUATRE ( 4) dels regidors ERC