Després de la darrer sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europa (TJUE) que obliga les entitats financeres espanyoles a retornar els diners cobrats per les clàusules sol, un dels abusos, ara declarats il·legals, més estesos i contra els que cal destacar la lluita que de la PAH ha lliurat aquests darrers anys, assenyalant-les i empresent mesures de pressió, els grups municipals de Som de Castellar-PSC, ERC, Decidim i PDCat) creuen que és indispensable obrir un canal d’informació oficial, de suport i seguiment dels casos en els que els vilatans creguin que tenen algun tipus de clàusula abusiva d’aquest tipus a la seva hipoteca.
Per això, atès que el passat mes de desembre el Tribunal de justícia de la Unió Europa (TJUE), va obligar les entitats financeres espanyoles a retornar els diners cobrats per les clàusules sol.
ATÈS que els efectes retroactius de la sentència són totals i no des del 2013, com en un principi el Tribunal Suprem espanyol havia dictaminat, aspecte que fa que el nombre de persones afectades sigui més gran.
ATÈS que aquesta informació no ha arribat a tota la població, i hi ha gent que pot estar afectada sense saber-ho.
ATÈS que aquests són procediments llargs i burocràticament complexos.
ATÈS que els bancs acostumen a mirar d’aprofitar la desinformació per mantenir els abusos, o per cercar solucions poc satisfactòries per a les usuàries dels seus serveis.
La PAH Castellar, i a través seu els partits (Som de Castellar-PSC, ERC, Decidim i PDCat), a l’Ajuntament Ple proposen l’adopció dels següent
ACORDS:
PRIMER.- Obrir un servei municipal des de l’OMIC que faciliti una atenció telefònica, per correu electrònic i presencial sobre qualsevol dubte relacionat amb aquesta qüestió.
SEGON.- Que des de l’OMIC, es faciliti el model de reclamació per aquest concepte perquè la persona afectada pugui traslladar-la a la seva entitat.
TERCER.- En cas que s’accepti un procediment de resolució a les reclamacions per via extrajudicial –de mediació o arbitratge-, s’oferirà el servei d’assessorament al respecte, així com ajut per emplenar les corresponent sol·licituds.
QUART.- Que des del servei s’aconselli no signar cap oferta que pugui fer el banc sense haver-la contrastat abans
CINQUÈ.- Recomanar des del servei que les persones afectades esperin un temps prudencial abans d’iniciar un procés judicial, en previsió de què el govern espanyol endegui algun procediment extrajudicial com va fer en el cas de les anomenades “preferents”.
SISÈ.- Fer una campanya d’informació sobre les clàusules abusives i sobre la possibilitat de rebre informació i suport, tant per part de la PAH Castellar com per part de l’Ajuntament de la Vila.
SETÈ.- De la mateixa manera advertir des del servei, i des de la campanya de publicitat, de la possible existència d’altres clàusules abusives en les escriptures, i instar a les persones afectades a revisar-ho amb els organismes competents de l’Ajuntament, així com informar de la possible ajuda i acompanyament que poden disposar per aquests temes de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca de Castellar.
VOTACIÓ: FOU APROVADA PER UNANIMITAT