Qui forma part de l’Ajuntament?. La resposta raonada és que som tots. Ciutadania, entitats, partits, sindicats, associacions, clubs, agrupacions, ... Però si es formula aquesta pregunta espontàniament la majoria de respostes de bona part de la ciutadania ens diran que l’Ajuntament són aquells qui governen el municipi. I la resposta no depèn de quin partit governi el municipi. L’associació entre ajuntament i govern va més enllà de les sigles i els partits. Fins i tot llegint el llibret de la Federació de Municipis de Catalunya anomenat “L’Ajuntament fàcil” ens diu que “l’Ajuntament és la institució de govern i d’administració del municipi”. Si una entitat tan respectable com la FMC difon massa equívocament l’estreta vinculació entre ajuntament i govern no és estrany que bona part de la ciutadania en tingui aquesta limitada percepció.
En el millor dels casos, ens diuen que l’Ajuntament és el seu Ple. En aquest cas, malgrat ser una resposta massa reduccionista i poc rigorosa la podríem admetre si l’entenem com l’organisme que conté o expressa tota la diversitat d’opcions que la ciutadania ha escollit democràticament i lliurament en funció dels seus interessos, simpaties, ideologies o percepcions.
Acceptant agosaradament doncs aquesta representativitat cal convenir que el Ple no és només l’òrgan que legitima l’acció de govern. Ni tan sols és el que controla, regula i fiscalitza aquella acció de govern. És també on els grups de l’oposició, en representació dels ciutadans que els han escollit, formulen les seves demandes, propostes i alternatives. Tots aquests termes s’ha convingut en anomenar-los mocions.
La moció pretén ser, doncs, la principal aportació que poden fer els grups de l’oposició a la governabilitat de l’Ajuntament. I la possibilitat de fer sentir la veu de sectors importants de la població.
Naturalment, i en lògica estrictament democràtica, aquestes mocions s’han de sotmetre a la consideració de la resta de grups. La no aprovació d’una moció respon sempre a la correlació de forces existent i, per tant, indica més una feblesa representativa que no pas una feblesa en la proposta. Però, en qualsevol cas, l’aprovació implica fortalesa en l’acceptació política i enriquiment en l’acció de govern ja que incorpora a un major nombre de ciutadans. I, paradoxalment, la no execució de les propostes aprovades no tan sols mutila l’aportació de grups diversos sinó que desatent les expectatives d’una amplíssima majoria social.
Desprès de pràcticament dos anys de mandat hem constatat que el grau d’acompliment de les mocions aprovades és molt baix. O, en el millor dels casos, és inexistent la informació sobre el compliment total o parcial de la moció. I això no només hauria de decebre als proposants de la moció. També hauria de defraudar a tots aquells ciutadans que consideren que les decisions del Ple aprovades àmpliament haurien de ser ateses pel sol fet de respondre a les demandes d’una àmplia base social.
Votar afirmativament una moció sense intenció d’executar-la és un engany a la pluralitat democràtica, un menyspreu a la legitimitat del Ple i una desconsideració a la ciutadania.
Per tot això proposem la següent:
Moció seguiment mocions aprovades
ATÈS que el Ple Municipal és la màxima representació de la ciutadania expressada democràticament a través dels seus representants municipals.
ATÈS que les mocions representen una de les principals formes de participació que disposen els grups municipals sense responsabilitat de govern.
Atès que la ciutadania té dret a saber no només quines són les propostes formulades pels grups municipals i quines mereixen l’aprovació del Ple sinó també el seu grau de compliment i execució.
ATÈS que la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, empara també el compliment d’allò acordat democràticament i lliurement en els plens municipals.
ATÈS que malgrat tot l’exposa’t anteriorment, no existeix cap llei, disposició ni normativa municipal que obligui ni reguli el compliment de les mocions aprovades en els plens municipals.
El Grup Municipal d’ERC proposa al Ple l’adopció dels següents
ACORDS:
PRIMER.- Implementar que un cop a l’any el regidor pertinent, o aquell a qui delegui l’equip de govern, doni compte en el Ple d’aquelles mocions aprovades amb anterioritat. En l’exposició caldrà detallar l’evolució en l’acompliment de cada un dels acords de les mocions aprovades. Aquest punt no exclou la possibilitat que els grups municipals formulin preguntes en els plens sobre l’evolució o l’estat de les mocions aprovades.
SEGON.- Determinar que sigui el Ple del més de juny on es doni compte de l’estat de les mocions aprovades i pendents d’execució.
TERCER.- Establir que sigui la junta de portaveus qui determini quan una moció ja ha estat implementada i executada i que, per tant, ja no calgui continuar fent-ne un seguiment. Aquesta mateixa junta haurà de resoldre, per majoria simple, la finalització en el seguiment d’una determinada moció.
QUART.- Incorporar a la pàgina web de l’Ajuntament l’estat de cada moció aprovada. Es farà figurar, doncs, al costat de cada moció les següents inscripcions: Pendent d’execució quan la moció encara no hagi iniciat el tràmit d’execució, en tràmit quan ja hi hagi accions realitzades o acords acomplerts i executada quan la junta de portaveus ja hagi donat per complimentada totalment la moció.
CINQUÈ.- Considerar que totes les mocions aprovades des de l’inici d’aquest mandat han de formar part del seguiment proposat
SISÈ.- Determinar que el compliment d’aquesta moció no finalitza en el mandat actual sinó que és prolonga en els mandats vinents. Si una futura correlació de forces fos contraria a algunes mocions aprovades en aquest mandat, simplement caldria portar les mocions no assumibles a un nou ple per tal que una nova majoria simple les revoqui o les ratifiqui.
SETÈ.- Incloure aquesta mateixa moció en el llistat a donar compte fins que la junta de portaveus consideri que ja estan en vigor els seus acords. Malgrat que es pugui donar per acomplerta, però, no es deixaran sense efecte els seus acords.
VOTACIÓ: LA MOCIÓ NO FOU APROVADA