Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Actualitat

Es presenta la diagnosi sobre la qualitat educativa de Castellar

Dijous 11 de maig de 2006
La Sala de Plens de l'Ajuntament va acollir ahir al vespre la presentació de les conclusions de la diagnosi del Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) de Castellar del Vallès. Aquest document, elaborat per la consultora externa ICC arran d'un conveni signat entre l'Ajuntament i la Diputació de Barcelona, és "un retrat de la realitat educativa municipal que ha de permetre impulsar les polítiques que calgui en aquest àmbit", segons va explicar l'alcaldessa, Montse Gatell. L'objectiu del PEC, segons Gatell, és "donar un impuls a les propostes educatives de Castellar". La diagnosi del PEC inclou diverses dades referides a Castellar del Vallès des dels punts de vista dels mapes de l'estructura social, escolar, de recursos educatius i de les visions sociourbanes i educatives. Alguns punts a tenir en compte des de la realitat de l'estructura social, segons s'extreu dels resultats obtinguts per la diagnosi, són el creixement continuat de la població, a raó de 600 habitants l'any, el fet de comptar amb una població jove en edat de tenir fills, un nivell d'instrucció superior a les mitjana comarcal i nacional, o la bona integració i convivència amb la població estrangera, amb uns nivells d'immigració que es situen per sota de la mitjana catalana. Quant al mapa escolar, la diagnosi constata que el sector públic escolaritza un volum d'alumnat molt superior (74%) al del sector privat-concertat (26%) i que una part de la població està escolaritzada fora del municipi, especialment en l'ESO, amb una ratio de 2,7 de cada 10 alumnes. Com a punts favorables al respecte es van apuntar la bona integració lingüística de l'alumnat estranger, que procedeix majoritàriament de països llatinoamericans, i una adhesió escolar superior a les xifres comarcals i del país, amb un 84% de la població que té el graduat d'educació secundària. En contra es situen la marca d'oferta pública per al tram escolar de 0 a 3 anys i l'impacte del creixement de la població en l'escolarització. Alguns dels punts forts relacionats amb el mapa dels recursos educatius són l'oferta de la Guia Didàctica, la bona tasca d'intervenció i seguiment dels infants i joves amb dificultats d'aprenentatge (projecte TRIA), el treball en xarxa de tots els agents socials i la implicació d'entitats, empreses i comerços en les campanyes educatives i provisió de recursos educatius. A l'altre extrem es troba la presència quasi única de l'administració en temes de lleure infantil i juvenil i les mancances en formació de disciplines artístiques. El mapa de visions sociourbanes i educatives s'ha confeccionat a partir d'un seguit d'entrevistes a ciutadans de diferents edats, sectors i procedències, que han exposat les seves percepcions al respecte. De les 32 entrevistes que s'ha realitzat es desprèn, en relació amb la realitat sociourbana, que Castellar té una situació privilegiada a l'àrea metropolitana de Barcelona, i que la bona convivència entre la població nouvinguda i la població que fa temps que viu a Castellar. Entre els elements desfavorables, s'assenyala que es treu poc profit de l'entorn natural, que existeix una preocupació pels comportaments incívics i l'oferta comercial i d'oci es veu perjudicada per la proximitat de municipis com Sabadell. La realitat escolar, per la seva banda, viu un moment de bona entesa entre les escoles i l'Ajuntament. L'escola és a més un espai important de trobada i de coneixença de l'entorn. Més enllà de l'escola, l'educació de les persones gaudeix de bons recursos a Castellar, i es veu afavorida per la renovada vitalitat d'entitats juvenils i una àmplia oferta d'activitats per a la gent gran. Com a aspectes negatius, la diagnosi assenyala la pèrdua de força dels esplais, la no correspondència clara entre l'esport i l'educació i la marxa dels joves a altres municipis durant el seu temps lliure. A partir de la presentació de la diagnosi de la realitat educativa de Castellar, la filosofia del PEC, segons que es va apuntar a l'acte d'ahir, és una qüestió de corresponsabilitat entre l'Ajuntament i la ciutadania. La següent fase del PEC se centrarà en la definició de diferents línies estratègiques i de propostes d'actuació. En aquest sentit, els tècnics de l'empresa consultora van assenyalar ahir que la part fonamental és l'acció i que "s'ha d'aconseguir que es generi un nucli impulsor de ciutadans que agafi el relleu de la feina tècnica per la de participació, seguiment i impuls de projectes".
Reduir el text del contingut Ampliar el text del contingut Descarregar en format PDF imprimir

Cercador





Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40