Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Actualitat

L'auditoria de gènere de Castellar planifica diverses línies d'actuació en set àmbits del municipi

Dimecres 8 de novembre de 2006
L'Ajuntament de Castellar del Vallès ha presentat aquest matí l'auditoria de gènere del municipi, elaborada a partir d'un acord de col·laboració amb el Servei de Promoció de Polítiques d'Igualtat Dona-Home de la Diputació de Barcelona. El document proposa un seguit d'actuacions en set àmbits de la vila: organització municipal, territori, sociodemografia, educació, activitats econòmiques, usos del temps i salut. L'auditoria té el propòsit de realitzar un diagnòstic de la realitat municipal des d'una perspectiva de gènere per tal de conèixer les necessitats i/o les problemàtiques socials existents i conèixer les respostes i/o els recursos que hi ha en matèria d'igualtat d'oportunitats. A més, pretén integrar aquesta dimensió de gèneres en les estructures, polítiques i programes municipals, amb la finalitat d'elaborar el Pla d'Igualtat a la vila. L'alcaldessa de Castellar, Montse Gatell, ha explicat que aquest Pla estarà elaborat en un futur imminent, i que servirà per "establir les línies d'actuació futures en polítiques d'igualtat i especificar els compromisos que l'Ajuntament contraurà respecte d'aquest tema". Tot i això, l'alcaldessa ha recordat que des del Consistori "fa temps que s'aposta per articular una política d'igualtat de forma ferma al municipi". En aquest sentit, la Cap del Servei de Promoció de Polítiques d'Igualtat Dona-Home de la Diputació de Barcelona, Lídia Garcia, ha manifestat que "les polítiques de gènere són bàsiques per aconseguir tenir unes societats més justes, ja que encara existeixen discriminacions i desigualtats entre homes i dones". Conclusions de la diagnosi i línies d'actuació A l'àmbit d'organització municipal, l'auditoria conclou que hi ha una presència paritària de dones i homes en l'equip polític de l'Ajuntament de Castellar del Vallès (un 44,5% de dones i un 55,5% d'homes) i que la composició de la plantilla del consistori per sexes és bastant equilibrada, amb un 44% de dones i un 56% d'homes. A tots els grups laborals la mitjana de sou dels homes és superior a la de les dones. Com a línies d'actuació prioritàries, l'auditoria detecta la necessitat de seguir aprofundint en el treball transversal i coordinat entre àrees i potenciar la conciliació de la vida laboral i familiar entre els homes que treballen a l'Ajuntament. A més, també s'incideix en la necessitat d'impulsar mesures de promoció de la dona en les polítiques de personal del consistori. A territori, l'auditoria proposa incorporar la perspectiva de gènere en l'acció territorial i ambiental, treballar per un espai sense barreres arquitectòniques, impulsar polítiques d'habitatge socials i potenciar processos participatius, amb presència equilibrada de dones i homes d'edats diverses, a l'hora de realitzar polítiques i programes territorials. A l'àmbit de sociodemografia, l'auditoria proposa continuar amb la creació de serveis, programes i accions de suport per a prevenir i actuar davant situacions de risc d'exclusió social i feminització de la pobresa. També s'aconsella consolidar el protocol municipal d'intervenció en casos de violència vers les dones. A més, incideix en què cal treballar per trencar amb la tendència social que atribueix a les dones el rol de curadores: millorar la seva situació i promoure la corresponsabilitat. També es fa palès que s'ha de conèixer la situació i necessitats de la població migrada, en especial de les dones. En educació, les línies d'actuació que s'assenyalen són les de continuar incrementant el nivell formatiu de la població en general i de les dones en particular (en especial les dones grans) i ampliar el coneixement de la realitat municipal en els diferents centres educatius amb dades disgregades per sexe (presència de noies i nois a les diferents branques de batxillerats, cicles formatius... etc.). També es destaca que cal potenciar el foment de la coeducació i la igualtat d'oportunitats com a eix transversal amb programes i accions específiques. Finalment en aquest punt, es recomana ampliar l'oferta de places públiques d'escoles bressol i adequar els horaris dels serveis a la infància. A l'àmbit d'activitats econòmiques, s'apunta que cal mantenir els serveis d'orientació i inserció laboral que donin resposta a necessitats concretes de les dones i desenvolupar serveis, programes i/o accions que afavoreixin la conciliació de la vida laboral, familiar i personal. També s'aconsella potenciar la corresponsabilitat i visualitzar el valor del treball familiar-domèstic. A més, es recomana dur a terme accions per reduir la segregació horitzontal i vertical que es detecta a l'ocupació. A l'àmbit d'usos del temps, s'indica que s'ha de mantenir i ampliar les propostes i activitats culturals al municipi, establir una programació estable i continuada d'activitats de lleure per a la població adulta del municipi i potenciar les xarxes de dones i l'associacionisme femení per a promoure i que es pugui visualitzar la presència social de les dones. A més, l'auditoria planteja promoure la participació de població immigrada en les activitats culturals i de lleure que es realitzen al municipi. En temes de salut, es proposa ampliar el coneixement de la realitat municipal en qüestions de salut (tipologia de consultes, demandes més habituals... etc.), integrar la perspectiva de gènere en les accions de promoció de la salut adreçades a diferents col·lectius i promoure la corresponsabilitat en la gestió de la salut familiar, reproductiva i sexual. El procés d'elaboració de l'auditoria, que ha anat a càrrec d'Espais per a la Igualtat, va començar al setembre de 2005. Primer es va fer una recollida d'informació bàsica i després es van realitzar una cinquantena d'entrevistes a càrrecs i professionals de la vila, com treballadors municipals, entitats, personal sanitari, educatiu i econòmic, entre d'altres. Després es va portar a terme un taller participatiu per tal de conèixer les necessitats i el punt de vista de les dones que no estan vinculades ni a l'administració ni a entitats del municipi. Al desembre, es va fer un mòdul de formació sobre l'ús de llenguatge no sexista, adreçat a professionals de l'Ajuntament que, o bé transmeten informació o bé la seva feina té una projecció exterior i, per tant, necessiten d'una correcta denominació dels termes.
Reduir el text del contingut Ampliar el text del contingut Descarregar en format PDF imprimir

Cercador





Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40