Acceptar

Ús de galetes

Aquest lloc utilitza galetes de tercers per poder millorar els nostres serveis a partir de l'anàlisi de la teva navegació. Si continues navegant sense canviar la teva configuració considerarem que acceptes la seva utilització.

Més informació sobre l'ús de les galetes

Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Actualitat

L'alcalde, Ignasi Giménez, en un moment de les jornades "Infància, Adolescència i Educació".
L'alcalde, Ignasi Giménez, en un moment de les jornades "Infància, Adolescència i Educació".

El Projecte Educatiu de Ciutat s’actualitza amb una diagnosi sobre els hàbits d’infants i adolescents fora de l’horari lectiu

Dijous 28 de novembre de 2019

Les jornades “Infància, adolescència i educació” van presentar els resultats d’una enquesta realitzada a un miler d’infants, adolescents, famílies i professorat

Gairebé 4 de cada 10 adolescents passen més de 3 hores al dia navegant per Internet i a les xarxes socials i, en canvi, prop de la meitat dels adolescents dedica menys d’una hora al dia a llegir. Així es desprèn dels resultats de la diagnosi d’actualització del Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) que es va presentar el cap de setmana passat a les jornades “Infància, adolescència i educació” organitzades per les regidories d’Educació i Cicles de Vida.

El document presentat inclou els resultats d’una enquesta que es va dur a terme el mesos de maig i juny passats, amb 1.093 respostes que s’han recollit d’entre alumnes de 4t i 6è de primària, de 1r i 3r d’ESO, professorat i famílies. L’objectiu d’aquesta enquesta ha estat obtenir informació sobre diversos àmbits vinculats a l’educació més enllà de l’horari lectiu: l’ús del temps lliure, les activitats extraescolars, el temps de migdia, el temps de vacances, entre d’altres.

El 90% dels infants duen a terme activitats extraescolars

Pel que fa a l’ús del temps lliure, destaca que el percentatge d’infants que naveguen per Internet i les xarxes passa del 14% a l’edat infantil al 37% a l’edat adolescent. Un altre aspecte remarcable és el que té a veure amb la quantitat d’infants que fan activitats extraescolars: concretament un 90%. Tot i que una mica menor, aquest percentatge continua sent alt en el cas dels adolescents, amb un 76% de nois i nois que fan activitats extraescolars.

Segons s’assenyala a la mateixa enquesta, tant els infants com els adolescents gaudeixen de les activitats extraescolars en les quals participen, tot i que voldrien que l’oferta fos més variada. Entre les principals demandes, existeixen les activitats relacionades amb programació informàtica, robòtica, fotografia i vídeo i activitats de cuina.

L’estudi també remarca que existeix una clara segmentació per gènere en el tipus d’activitats extraescolars que es duen a terme: així, el percentatge de nens que fan activitats esportives és molt superior al de les nenes (84% enfront el 54%). En canvi, entre les nenes és molt més freqüent fer activitats musicals que entre els nens (88% enfront el 27%).

Pel que fa al temps del migdia, cal destacar que un 49% dels infants dina sempre a casa, un 31% ho fa a l’escola i un 20% alterna el dinar a casa o a l’escola. Una dada significativa és que a gairebé la meitat dels infants no els agrada dinar a l’escola, especialment per la qualitat del menjar. Pel que fa als i les adolescents, pràcticament la meitat dina tard i sense companyia.

En relació al temps de vacances, pràcticament el 71% dels infants fan activitats durant les vacances, com ara casals d’estiu, campaments, estades esportives, etc. Aquest percentatge baixa al 47% en el cas dels i les adolescents, sobretot, per la manca d’oferta adaptada als seus interessos.

El PEC es va posar en marxa l’any 2006 com a eina per fer de la ciutat un espai educador i construir sinergies de col·laboració entre institucions, entitats i ciutadania interessats en l'educació per fer de Castellar una vila educadora.

Aquest curs 2018-2019 s’ha encetat un nou procés per revisar la planificació estratègica del PEC, introduint nous reptes adaptats a les noves necessitats del municipi. Dissabte, en el marc de les jornades, es van dur a terme uns tallers participatius per analitzar punts forts, punts febles, recursos educatius i propostes de millora entorn les principals dimensions del PEC.

El dia anterior, divendres, les jornades es van centrar en les polítiques d’infància i adolescència, que a Castellar es vehiculen a través d’un pla local aprovat el gener del 2018. Hi van participar, entre d’altres, Ester Cabanes, directora general d’Atenció a la Infància i l’Adolescència de la Generalitat, i Roger Garcia, responsable de polítiques d’Infància d’UNICEF Comitè Catalunya. També van aportar les seves experiències Edgar Iglesias i Moisès Esteban, col·laboradors de l’Aliança 360, Núria Font, tècnica d’educació de l’Ajuntament de Manlleu, i Carles Miró, director de l’àmbit de Cultura, Educació, Esports i Joventut de l’Ajuntament de Sant Cugat.

Reduir el text del contingut Ampliar el text del contingut Descarregar en format PDF imprimir

Cercador





Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40