Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Acords municipals anteriors a 31 de desembre de 2017

La pàgina s'ha generat el 24/11/2024 05:06:14

07. Modificació article 19 de l’Ordenança municipal sobre Civisme (Acord Ple 24/11/15 )

Atès que aquesta  Ordenança  s’ha aprovà pel Ple en sessió celebrada el 17 de juliol de 2012,  amb  l’objectiu  primordial  de  dotar-nos  d’un  instrument vàlid i actualitzat que, sens dubte, permet avançar en direcció de fer que la nostra ciutat sigui, de manera gradual, més amable, acollidora i sostenible, per viure-hi i conviure-hi, on el diàleg, la tolerància i el respecte formin part del nostre comportament quotidià. Va nèixer amb la voluntat  manifesta  de  promocionar  els  valors  d'adhesió  i  de  solidaritat,  amb  especial  cura vers aquelles persones que tenen major dificultat d'accessibilitat i d'inserció social i, alhora, garantir els drets i deures de la ciutadania, respectant els principis bàsics d'igualtat i de no-discriminació.

Vist que en el transcurs de la seva aplicació, s’evidencia que la regulació que afecta a les activitats publicitàries   en els espais públics, és millorable especialment en els períodes de les campanyes electorals, d’aquí la motivació de la present modificació que afecta a l’article 19 de l’Ordenança.

Atès que les modificacions de les ordenances i reglaments han de seguir el mateix tràmit que estableix l’article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local i la legislació concordant, article 178.1 del text refós, aprovat per Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, de la Llei Municipal i de Règim Local pel que respecte l’aprovació i tramitació d’ordenances i reglaments.

El Ple

ACORDA

PRIMER.- Aprovar inicialment la modificació de l’article 19 de l’ Ordenança per a la convivència i el civisme. Aquest text quedarà redactat de la forma següent:

Article 19.- Activitats publicitàries.

Definicions:

S’entén per publicitat tota acció encaminada a difondre entre el públic qualsevol tipus d’informació de productes o serveis, amb la finalitat de promoure’n el consum o contractació.

a)    Publicitat de l’administració pública.

b)    Publicitat d’entitats sense ànim de lucre i col·lectius inscrits al Registre Municipal d’Entitats i Grups Estables.

c)    Publicitat d’altres entitats, ens públics o col·lectius sense ànim de lucre no inscrits al registre (escoles, altres...)

d)    Publicitat comercial (realitzada per empreses)

I com a propaganda les accions de partits polítics i altres col·lectius o plataformes per a difondre els seus ideals.

PUBLICITAT

  • General:

a)    Les condicions a les quals s'han de sotmetre les activitats publicitàries comercials emplaçades dins el terme municipal de Castellar del Vallès queden regulades en aquesta Ordenança.

b)    Aquesta ordenança no regula els rètols d’establiments comercials o industrials.

c)    La  col·locació  de  tanques publicitàries, cartelleres, pantalles informatives  pancartes,  banderoles, plafons, plafons de peu, cartells, adhesius  o  qualsevol  altra  forma  de comunicació,  amb  fins  publicitaris  o  no,  haurà  d’efectuar-se  únicament  en  els  llocs expressament autoritzats per l’ajuntament. En  cap cas  es podran ocultar  els  elements  arquitectònics  amb  interès  significatiu  per  la  ciutat ni produir limitació i/o confusió amb els senyals i cartells indicatius de trànsit i circulació.

d)    Quan  l’element publicitari  s’instal·li  en  un  bé  privat,  però  volant  sobre  la  via pública,  serà  necessària  a  més del  permís  de  la  persona  titular  de  l’esmentat  bé, l’autorització  de l’ajuntament

e)    L’Ajuntament,  en  els  casos  recollits  en  els  apartats  anteriors,  podrà  adoptar  la  mesura cautelar  de  retirada  dels  elements  de  propaganda  o  publicitat  quan  es  realitzi  sense l’autorització  municipal  corresponent,   amb  càrrec  a  la persona responsable, directa o subsidiària, i sens perjudici de la imposició de les sancions corresponents.

f)    L’Ajuntament,  de  forma  subsidiària,  podrà  retirar  o  reparar  els  danys  efectuats  per  la col·locació d’una pancarta, cartell i/o qualsevol altra forma de propaganda i/o publicitat en un bé  privat,  sempre  que  ofereixi  o  pugui  oferir  perill  a  la  via  pública  o  a  la  seguretat  de  la ciutadania, amb càrrec a la persona responsable, directa o subsidiària, i sens perjudici de la imposició de les sancions corresponents.

g)    Es  considerarà  responsable  directa  de  la  infracció  la  persona,  física  o  jurídica,  que promogui  la  contractació  o  la  difusió  del  missatge  (entitat  anunciant), considerant-ne responsable subsidiària la persona autora material dels fets.

h)    Els espais de la plaça Major-Mercat-Mirador i la plaça Calissó, es consideren emplaçaments especialment protegits en els que només es podran instal·lar elements publicitaris els dies de celebració de l’activitat.

i)     Estan prohibides les projeccions, pintades i efectes visuals de qualsevol tipus sobre els elements del paisatge urbà, llevat en els casos expressament autoritzats.

  • Modalitats publicitàries a la via pública

Les activitats publicitàries a la via pública podran adoptar les modalitats següents, entre d’altres:

  • Tanques publicitàries, cartelleres i pantalles informatives
  • Pancartes
  • Banderoles, plafons i plafons de peu
  • Cartells i adhesius
  • Publicitat en vehicles
  • Repartiment de publicitat
  • Publicitat acústica
  • Altres
  • Tanques publicitàries, cartelleres i pantalles informatives.

a)    S’entén per tanca publicitària, cartellera o pantalla informativa, als efectes d’aquesta Ordenança, el suport estructural fix, de figura regular i mides normalitzades, dotat d’un marc, que es destina a la transmissió de missatges publicitaris mitjançant la col·locació de cartells o imatges de contingut variable en el temps.

b)    La instal·lació de tanques publicitàries, cartelleres i pantalles informatives requerirà de la sol·licitud de llicència d’instal·lació de tanques publicitàries i de la respectiva llicència urbanística.

c)    La instal·lació de tanques publicitàries en terrenys de titularitat pública es  sotmetran a concurs públic.

d)    En cas de situar-se dins de zones d’afectació de vies o serveis, caldrà autorització de l’administració competent.

e)    S’autoritzarà la instal·lació de tanques publicitàries, quan compleixin les següents condicions:

  • Estar situada al costat d’una carretera
  • en sol urbà
  • en una parcel·la superior a 1000 m²
  • i a una distància mínima de separació entre elles de 100 m. (distància en el sentit de circulació)

f)    Cada tanca podrà disposar de dues cares útils.

g)    Els titulars de les llicències tenen l’obligació de mantenir les instal·lacions i suports en bon estat de conservació.

h)    Els titulars dels elements publicitaris han de disposar d’una pòlissa d’assegurances de responsabilitat civil que cobreixi els possibles danys derivats de la col·locació i explotació dels elements i suports.

i)     L’Ajuntament podrà exigir la utilització de materials i sistemes constructius determinats per tal de conservar o establir un caire arquitectònic o urbanístic específic.

j)     L’ajuntament podrà ordenar la retirada de la instal·lació o activitat publicitària, quan aquesta esdevingui incompatible amb l’execució d’obres públiques o per raons de seguretat, sense que això generi dret a indemnització.

k)    Es considerarà un suport publicitari, aquella tanca o grup de tanques que en sentit horitzontal, inclòs el marc, no superi els 8,30 m, i l’altura els 5,30 m. En cap cas s’admetrà la superposició vertical de més de dues tanques.

l)     Les llicències de tanques, cartelleres i pantalles informatives en sòl privat tindran una vigència de 5 anys. Passat aquest termini s’haurà de procedir a la sol·licitud d’una nova llicència o a la seva retirada.

  • Pancartes

a)    S’entén per pancarta el cartell de tela, plàstic o lona impresa, de forma allargada, sostingut generalment entre dos punts de fixació, que anuncia un esdeveniment.

b)    Per a la col·locació d’una pancarta s’haurà de demanar autorització per escrit a l’Ajuntament amb una antelació mínima de quinze dies naturals abans de la data de instal·lació. El silenci de l’administració davant la sol·licitud s’entendrà negatiu.

c)    L’Ajuntament podrà autoritzar, a sol·licitud d’associacions, ens públics o  entitats legalment reconegudes en el Registre Municipal d’Entitats, la col·locació de pancartes relacionades amb activitats i esdeveniments de caràcter puntual d’interès públic. Les entitats autoritzades s’han de comprometre a retirar  aquests elements en un termini de tres dies, comptats des de l’acabament  de l’activitat o esdeveniment, excepte quan es renovi motivadament i per raons justificades el termini abans de la seva caducitat, fet que només podrà produir una vegada.

d)    Només podran penjar pancartes les entitats autoritzades en els llocs habilitats amb aquesta finalitat, o bé en el mateix lloc de l’acte o esdeveniment el dia de la seva realització.

e)    No es permet instal·lar o retirar els elements publicitaris recolzant escales als fanals, semàfors, entre altres. Caldrà utilitzar camions amb cistella, o escales de tisora, complint sempre les mesures de seguretat pertinents, descrites en la PRL 31/95

f)    Quan les pancartes s’instal·lin per damunt d’una calçada, s’hauran de penjar a una alçada mínima de 4.80 m per tal de respectar el gàlib màxim dels vehicles establert al Reglament General de Circulació.

g)    Les pancartes hauran de tenir la mida adequada per l’espai on es volen penjar, de manera que el sistema de subjecció sigui suficient per a suportar l’acció del vent i hauran de disposar dels ullets necessaris per a la seva correcta col·locació.

h)    Les pancartes podran estar instal·lades a la via pública un període màxim de dues setmanes prèvies a la celebració de l’acte que promocionen i durant la seva realització.

i)     En el cas que coincideixin diverses sol·licituds per a un període o per a un lloc concrets, les pancartes s’autoritzaran d’acord amb els criteris següents, sense que cap d’ells prevalgui especialment per davant d’un altre:

-      peticions efectuades en el termini correcte, per data de sol·licitud

-      tindran preferència les entitats sense ànim de lucre inscrites en el Registre Municipal d’Entitats.

-      proximitat de la data de celebració de l’esdeveniment publicitat

-      En el cas que s’hagin demanat dues pancartes pel mateix acte, es podrà reduir la petició a una si hi ha manca d’espai disponible.

j)     Les pancartes no podran ser de caràcter comercial, tot i que podran contenir la imatge, el logotip o el missatge de l’empresa o empreses patrocinadores de l’acte.

  • Banderoles, plafons i plafons de peu

a)    S’entén per banderola el cartell de plàstic o de tela destinat a ser suspès verticalment i subjectat per la seva part superior a un pal vertical o fanal amb els seus extrems inferiors lliures.

b)    S’entén com a plafó, el panell rígid que serveix de suport per enganxar cartells i subjectar-los a elements verticals de la via pública.

c)    S’entén per plafó de peu el panell rígid acoblat a una estructura que servei de suport per enganxar cartells, que no es subjecta en cap element de mobiliari urbà.  

d)    Per a la col·locació de banderoles, plafons i plafons de peu s’haurà de demanar autorització per escrit a l’Ajuntament amb una antelació mínima de quinze dies naturals abans de la data de col·locació. El silenci de l’administració davant la sol·licitud s’entendrà negatiu.

e)    La publicitat comercial en banderoles plafons i plafons de peu, està subjecte al pagament de la taxa corresponent.

f)    Només podran penjar banderoles a la via pública les persones o empreses autoritzades i les podran col·locar únicament en els fanals que determini l’Ajuntament i de manera que el cartell quedi a una alçada superior als 4 m.

g)    Només es podran penjar banderoles, plafons o plafons de peu en els punts autoritzats, que seran aprovats per Decret.

h)    No està permès instal·lar o retirar els elements publicitaris recolzant escales als fanals, semàfors, entre altres. Caldrà utilitzar camions amb cistella, o escales de tisora, complint sempre les mesures de seguretat pertinents, descrites en la PRL 31/95

i)     Les banderoles, plafons i plafons de peu s’hauran de retirar de la via pública en els tres dies hàbils posteriors a la data de l’acte que anuncien, o a la data final autoritzada.

j)     En el cas que la retirada dels elements no es produeixi en el termini indicat, els serveis municipals podran retirar els elements de forma subsidiària i les despeses d’aquests treballs aniran a càrrec del sol·licitant o responsable de la campanya.

k)    En el cas que coincideixin moltes sol·licituds per a un període o per a un lloc concrets, s’autoritzaran d’acord amb els criteris següents, sense que cap d’ells prevalgui especialment per davant d’un altre:

- peticions efectuades pel canal correcte i dins de termini

- tindran preferència les entitats sense ànim de lucre inscrites en el Registre Municipal d’Entitats o de la Generalitat

- data de sol·licitud

- proximitat de la data de celebració de l’esdeveniment publicitat

  • Cartells i adhesius

a)    S’entén per cartell el full manuscrit o imprès col·locat en un lloc visible per a fer avinent alguna cosa al públic o amb fins publicitaris.

b)    S’entén per adhesiu el cartell o etiqueta impresa autoadhesiva.

c)    L’ajuntament disposa de plafons i tòtems situats a la via pública, destinats a les entitats sense ànim de lucre per difondre els seus actes i activitats per mitjà de petits cartells. No cal demanar autorització prèvia.

d)    En cas de cartells i adhesius en locals comercials, caldrà el vist i plau del titular de l’activitat i aquests hauran d’estar col·locats per l’interior del local i en un element transparent dins del tancament de l’obertura de façana, sigui porta, aparador, tancament fix o mòbil.

e)    En cap cas es permet la col·locació de cartells i adhesius a les façanes dels immobles, persianes, intèrfons, portes i altres elements de la via pública com contenidors, fanals, papereres, marquesines, etc.

f)    No es permet col·locar  cartells  damunt  d’altres  anuncis  d’esdeveniments  que  encara  no  hagin finalitzat.

  • Publicitat en vehicles

g)    S’entén per publicitat en vehicles tots aquells rètols col·locats a l’interior o exterior del vehicle amb fins publicitaris.

h)    Només es permet la col·locació de publicitat a l’interior dels vehicles en el cas de la venda del mateix vehicle, sempre que sigui realitzada pel seu propietari.

i)     En el cas de publicitar altres elements, es consideraran responsables de  la  infracció  el titular del vehicle i l’empresa anunciadora.

j)     No es permet col·locar fulletons als parabrises dels vehicles. Serà  responsable de  la  infracció  l’entitat o empresa anunciadora.

k)    Es permet la instal·lació de publicitat a busos i taxis sempre i quan no suposin un risc a tercers i no puguin afectar a la visibilitat del vehicle

  • Repartiment de publicitat

a)    S’entén per repartiment de publicitat la distribució de fulletons, catàlegs i altres publicacions.

b)    La publicitat serà dipositada a l'interior de les bústies i/o en aquells espais que els veïns o les comunitats de propietaris hagin disposat per a la seva col·locació. Es prohibeix expressament deixar la publicitat al terra dels vestíbuls de les vivendes.

c)    Entenent que la bústia és un bé privat, les empreses distribuïdores de material publicitari hauran d'abstenir-se de dipositar publicitat en aquelles bústies, els propietaris de les quals indiquin expressament la voluntat de no rebre'n.

d)    Es prohibeix escampar i llençar tota mena de fulls volants i materials similars a la via pública.

e)    Els serveis municipals procediran a netejar la part de l'espai urbà que s'hagi vist afectada per la distribució o la dispersió de fulls volants i imputarà a llurs responsables el cost corresponent als serveis prestats, sense perjudici de la imposició de les sancions que corresponguin.

  • Publicitat acústica

a)    La publicitat sonora o acústica requerirà d’autorització municipal.

  • Tràmits

a)    Autorització de campanya publicitària en el domini públic: Instància adreçada a l’Ajuntament amb una antelació mínima de quinze dies naturals abans de la data de col·locació, indicant:

  • dades del sol·licitant
  • motiu i tipus de campanya
  • proposta de data de muntatge i de desmuntatge
  • Ubicacions
  • Justificant de pagament de taxa corresponent si s’escau

El silenci de l’administració davant la sol·licitud s’entendrà negatiu.

b)    Llicència d’instal·lació de tanques publicitàries en sòl privat. Sol·licitud aportant:

  • Dades del sol·licitant
  • Projecte d’instal·lació de la tanca
  • Autorització del propietari del solar on es vol instal·lar
  • Sol·licitud de llicència urbanística
  • Justificant de pagament de taxa corresponent
  • Assegurança de responsabilitat civil
  • Altres

Els casos d’elements publicitaris que no es puguin enquadrar en els diferents supòsits que regula aquesta ordenança seran objecte d’estudi particular.

Les sol·licituds que es presentin seran resoltes en el termini màxim de dos mesos.

L’Ajuntament podrà requerir la presentació de documentació complementària que pugui servir per resoldre sobre l’atorgament de la llicència tenint en compte la compatibilitat d’aquesta activitat amb la protecció, el manteniment i la millora dels valors del paisatge urbà.

PROPAGANDA

  1. 1.    General:
  2. S’entén per propaganda les accions de partits polítics i altres col·lectius o plataformes per a difondre els seus ideals.
  3. Durant la campanya electoral, qualsevol acte de propaganda mitjançant cartells, suports comercials, premsa, ràdio o altres mitjans digitals  es realitzarà en els espais reservats per aquest propòsit.
  4. L’ajuntament posarà a disposició de la junta electoral de zona, els recintes o espais disponibles per els actes dels partits i serà aquesta qui els gestionarà.
  5. Fora d’aquests espais i especialment per activitats en espais compartits, l’ajuntament pot posar a disposició de tots els partits altres emplaçaments disponibles. Aquests espais seran gestionats per l’ajuntament.
  6. Pels actes a la via pública no regulats per la junta electoral, caldrà sol·licitar-ho amb una antelació de 5 dies hàbils a l’ajuntament.
  7. Sens perjudici de les competències al respecte que té la Junta Electoral de Zona la instal·lació de cartelleres, pancartes i banderoles podrà també, per defecte, ser regulat per l’Ajuntament, que configurarà i senyalitzarà unes àrees o elements on penjar-les i que sortejarà entre els diferents grups interessats. Caldrà respectar els espais assignats a cada grup i no es podrà penjar cap element fora d’aquets. A l’hora de configurar aquestes zones es tindrà en compte que no hi hagi cap cartellera, pancarta o banderola a menys de 100 metres de cap col·legi electoral.
  8. En cap cas es permet la instal·lació de propaganda fora dels espais regulats, i sobretot en senyals de trànsit o elements que puguin dificultar la visibilitat o afectar a la seguretat vial.
  9. Cartelleres, pancartes i banderoles han d’estar col·locades a més de 2,5 m d’alçada en zones de vianants i a més de 4,50 m en zones de circulació de vehicles.

j)      Els espais de la plaça Major-Mercat-Mirador i la plaça Calissó, es consideren emplaçaments especialment protegits en els que només es podran instal·lar elements de propaganda coincidint amb l’activitat electoral.

k)    Tot element de propaganda electoral serà retirat en un termini màxim de 10 dies des de la data de les eleccions. En el cas que la retirada dels elements no es produeixi en el termini indicat, els serveis municipals podran retirar els elements de forma subsidiària i les despeses d’aquests treballs aniran a càrrec del sol·licitant, partit o responsable de la campanya.

Disposició final

Aquesta modificació de l’ordenança per a la convivència i el civisme entrarà en vigor un mes després de la seva publicació integra al Diari Oficial de la Generalitat.

SEGON.- Exposar l’expedient al públic durant un període mínim de trenta dies hàbils, a comptar de l’endemà de la publicació de l’anunci en el Butlletí Oficial de la Província, i tauler d’edictes municipal, als efectes de que qualsevol interessats pugui examinar l’expedient i/o presentar reclamacions o suggeriments. En el cas que no es presentes cap al·legació o reclamació l’acord inicial adoptat per l’Ajuntament en ple esdevindria definitiu a tots els efectes.

 

 

VOTACIÓ: LA PROPOSTA FOU APROVADA PER MAJORIA ABSOLUTA, AMB EL

SEGÜENT RESULTAT:

  • Vots a favor: DISSET (17) dels regidors de Som de Castellar-PSC-CP, ERC i CDC  
  • Vots en contra: CAP
  • Abstencions : QUATRE ( 4) dels regidors de  Nosaltres Decidim Castellar

Cercador










Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40