ATÈS que la Llei 24/2015, de 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica proporcionava eines a
les Administracions per fer front als desnonaments, els talls de subministraments i per a mobilitzar els habitatges buits, però la suspensió parcial acordada pel Tribunal
Constitucional com a conseqüència de la presentació d’un recurs d’inconstitucionalitat per part del Govern de l’Estat deixa sense cobertura legal l’obligatorietat dels grans
tenidors d’habitatges d’oferir un lloguer social, així com la mobilització dels habitatges buits a través de la figura de la cessió obligatòria, entre d’altres aspectes.
ATÈS que la part de la llei que no ha estat suspesa obliga les Administracions a reallotjar la població que perd l’habitatge i a donar ajuts al pagament del lloguer per a evitar-lo.
ATÈS que per tal de poder complir amb la llei i amb l’objectiu d’assegurar que no hi hagi un retrocés en els nivells de protecció que estableix la norma, i de donar resposta als setze mil desnonaments l’any que es produeixen a Catalunya, és imprescindible amb urgència mobilitzar els habitatges buits (100.000 habitatges buits de titularitat de les entitats financeres l’any 2013).
ATÈS que per tal d’assolir aquests objectius són d’aplicació altres normes legals, tals com el Decret llei 1/2015, de 24 de març, de mesures extraordinàries per a la
mobilització dels habitatges provinents de processos d’execució hipotecària i la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge.
ATÈS que el Decret Llei 1/2015 de 24 de Març, disposició addicional primera es crea un REGISTRE DE VIVENDES BUIDES I VIVENDES OCUPADES SENSE TITOL HABILITANT, obligant a les persones titulars de vivendes que es troben en els supòsits que preveu la disposició addicionals 24 de la llei 18/2007 de 28 de desembre (vivendes adquirides mitjançant execucions hipotecaries o compensacions o pagaments deutes), a comunicar a l´Agència Habitatge Catalana, en el plaça de tres mesos des de l’entrada en vigor del decret, tota la informació prevista en la disposició addicional.
Disposició addicional Segona
Les companyies subministradores de serveis vivenda has de col·laborar amb l´Administració i proporcionar, sense que sigui precís el consentiment de les persones afectades, la informació que es requereixi per a la identificació i control de les vivendes buides, especialment quant les vivendes es trobin en àrees de demanda residencial forta i acreditada.
ATÈS que, de la mateixa manera, ara més que mai cal protegir les 320.000 persones que pateixen pobresa energètica i, en aquest sentit, la part de la llei 24/2015 que continua vigent ho permet.
ATÈS la llei 15/2015 preveu en el seu article numero 2 el DRET DE TANTEIG I RETRACTE.
La transmissió de les vivendes adquirides en un procés de execució hipotecaria o mitjançant compensació o pagament de deute amb garantia hipotecaria que estiguin situades en àrees de demanda residencial forta i acreditada i que hagin sigut adquirides desprès de l’entrada en vigor de la llei 15/2007 de 28 de desembre, del dret a la vivenda, esta subjecte al dret de tanteig i retracte de l’administració de la Generalitat.
La decisió de transmetre la vivenda s’ha de comunicar per part del titular transmissor a l´Agencia de l´Habitatge de Catalunya. La notificació té que incloure la informació que estableix l’article 89.2 i 89.3.a i b de la mencionada Llei, el preu de venta previst, una declaració expressa de l’estat d’ocupació de la vivenda, així com la valoració justificada sobre el seu estat de conservació.
L’Ajuntament Ple
ACORDA
PRIMER.- Realitzar un cens per detectar ....tots els habitatges que no estan complint amb la funció social, tal com es contempla a la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge, per tal de mobilitzar-los cap a habitatge social, sense que això produeixi cap retard en l’aplicació de les sancions que contempla aquesta norma per als habitatges ja identificats. Sol·licitar el registre de vivendes buides a l´Agència de l´Habitatge de Catalunya
L ’esmentat cens estarà resolt abans de finalitzar el mes d’octubre del present any.
Registre es mantindrà periòdicament actualitzat, no mes de tres mesos.
SEGON.- Amb la finalitat de no permetre l’especulació amb la vivenda, aquest ajuntament s’informarà de les possibles transmissions de vivendes i el seu preu, a més a més de si els recursos disponibles (dotació pressupostària, multes, etc ..) ho permeten es puguin adquirir aquestes vivendes per a lloguer social.
TERCER.- Desplegar tot allò que és de competència municipal de la part de la Llei 24/2015, de 29 de juliol, que no ha estat suspès pel Tribunal Constitucional, especialment allò que es refereix als protocols a formalitzar amb les companyies de subministraments per a evitar la pobresa energètica.
QUART.- Explorar conjuntament amb el Consell Comarcal del Vallès Occidental i la Generalitat de Catalunya si existeixen possibilitats que avalin als ajuntaments a continuar aplicant mesures d’emergència social en l’àmbit de l’habitatge, per tal de poder desenvolupar al màxim els reglaments que ja existeixen i les polítiques de cessió d’habitatges buits.
CINQUÈ.- Desplegar una campanya que informi a la ciutadania dels seus drets en matèria d’habitatge i pobresa energètica , així com les vies per assegurar-los i la
possibilitat de denúncia en cas de vulneració.
SISÈ.- Instar el Govern de la Generalitat de Catalunya a:
a) Signar de manera immediata els acords o convenis amb les companyies de subministrament d’aigua potable, de gas i d’electricitat a que es refereix l’article
6.3 de la Llei 24/2015, de 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica, per a garantir que
concedeixin ajuts a fons perdut a les persones en situació de risc d’exclusió residencial o els apliquin descomptes molt notables en el cost dels consums mínims.
b) Incrementar la dotació pressupostària destinada a polítiques públiques d’habitatge.
c) Obrir urgentment la convocatòria de nous ajuts de lloguer per a aquest any i posteriors, en forma de convocatòria oberta permanentment, amb l’objecte d’evitar milers de desnonaments de lloguers de petits tenidors. Per a això és imprescindible augmentar la dotació pressupostària destinada a ajuts per al pagament del lloguer.
d) Ampliar les àrees de demanda residencial forta i acreditada, perquè hi incloguin més municipis que es puguin beneficiar de les mesures de mobilització d’habitatges.
SETÈ.- Traslladar aquest acord al president de la Generalitat de Catalunya, al
Parlament de Catalunya I A LA Plataforma d’Afectats per la Hipoteca.
VOTACIÓ: FOU APROVADA PER UNANIMITAT