Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Acords municipals anteriors a 31 de desembre de 2017

La pàgina s'ha generat el 24/11/2024 15:34:32

04. Resoldre reclamacions i aprovar definitivament el pressupost general i la plantilla per a 2017

ATÈS que el pressupost general per a l’exercici de 2017 va ser aprovat inicialment pel Ple de l’ajuntament en data 25 d’octubre de 2016

ATÈS que de conformitat amb el que es preveu a l’article 169.1 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL), aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, l’esmentat acord d’aprovació inicial va romandre en exposició pública  per tal que les persones interessades el poguessin examinar i presentar-hi, en el seu cas, reclamacions.

ATÈS que l’anunci de l’aprovació inicial va ser publicat al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 27 d’octubre de 2016

ATÈS que dins del període d’exposició pública, s’ha presentat un escrit de reclamacions pel sr. Jordi Uyà Puigmartí, regidor de l’ajuntament, en la seva condició de portaveu del grup municipal Nosaltres Decidim Castellar del Vallès-NOSDECAV-CAV-PA (Registre General núm. 2016/12368, de 15 de novembre), que en síntesi són les següents:

I.   Proposta de dotació pressupostària per a la creació d’una Entitat Municipal d’Habitatge, sense especificar quantia ni el crèdit que es proposa minorar.

II.  Proposta de dotació pressupostària per a inversions a la via pública per a eliminar barreres arquitectòniques, sense especificar quantia ni el crèdit que es proposa minorar.

III. Proposta de dotació pressupostària per a un projecte d’habilitació d’un tercer carril a la carretera B-124, a l’entrada al municipi per Sant Feliu del Racó, que permeti el gir cap els carrers interiors, dotat amb 500.000,00 euros sense especificar el crèdit que es proposa minorar.

IV. Proposta d’ampliació de dotació pressupostària per a equipaments i polítiques de joventut, sense especificar quantia ni el crèdit que es proposa minorar.

V.  El pressupost no contempla l’ingrés per taxa pel subministrament d’aigua ni la despesa per la retribució de l’empresa concessionària; així mateix, ha d’existir un informe econòmic financer que reculli aquests ingressos i obligacions. 

VIST l’informe del director de Serveis Econòmics, de data 23 de novembre de 2016

VIST l’informe de la interventora, de data 14 de desembre de 2016

ATÈS que l’article 170.2 del TRLRHL estableix els “únics” motius de reclamació que es poden presentar contra el pressupost inicialment aprovat:

a)  Perquè la seva elaboració i aprovació no s’ha ajustat als tràmits que estableix la pròpia Llei reguladora de les hisendes locals.

b)  Perquè omet el crèdit necessari per complir obligacions exigibles a l’entitat local, en virtut d’un precepte legal o de qualsevol altre títol legítim.

c)  Perquè els ingressos amb relació a les despeses pressupostades són manifestament insuficients o bé d’aquestes respecte a les necessitats per a les quals estigui previst.

ATÈS que en aquest sentit, l’estudi de les reclamacions presentades al pressupost general per a l’exercici de 2017 inicialment aprovat haurà de referir-se a aquests motius de reclamació.

ATÈS que les quatre primeres reclamacions no s’ajusten a cap dels motius de reclamació contra el pressupost contemplats a l’article 170.2 del TRLRHL, per la qual cosa cal desestimar-les.

Al respecte cal tenir present que l’aprovació del pressupost és un “acte polític” per excel·lència, en quant que mitjançant la redistribució dels ingressos previstos es satisfan les despeses derivades de les prioritats polítiques de la Corporació.  A les reclamacions presentades es planteja la dotació de crèdit per atendre unes determinades finalitats no previstes, o previstes amb altres quanties, al pressupost inicialment aprovat i que no s’acredita que resulti de cap obligació exigible a l’ajuntament, per la qual cosa s’emmarca en l’àmbit de la discrecionalitat política.

En tot cas, en el seu plantejament formal aquestes reclamacions no poden ser estimades perquè en els dos primers casos i en el quart no concreten la quantia ni el crèdit que es proposa minorar, i en el tercer cas representa un increment de la despesa en una quantia de 500.000,00 euros, també sense que es proposi la reducció per una quantia equivalent d’un altre programa de despesa, la qual cosa infringeix l’article 165.4 del TRLRHL que estableix que “Cadascun dels pressupostos que s’integren al pressupost general s’ha d’aprovar sense dèficit inicial.

ATÈS que  la cinquena reclamació, referida a que als estats d’ingressos i despeses del pressupost inicialment aprovat no figuren ni la previsió d’ingrés en concepte de taxa pel subministrament d’aigua ni la despesa per la retribució de l’empresa concessionària, respectivament, s’entén que es refereix als tres motius contemplats a l’article 170.2 del TRLRHL

ATÈS que de conformitat amb la lletra c) de l’article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local (LRBRL), l’abastiment d’aigua potable a domicili és competència pròpia del municipi, essent un servei de prestació obligatòria per part dels municipis de conformitat amb la lletra a) de l’article 26.1 de la mateixa norma.

ATÈS que al municipi de Castellar del Vallès el referit servei es presta per gestió indirecta  mitjançant la modalitat de concessió, de conformitat amb l’article 85.2.B de la LRBRL i la lletra a) de l’article 277 del text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP), aprovat per Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre.

ATÈS que l’article 19è del plec de condicions regulador del contracte, en la redacció donada per la modificació aprovada pel Ple de l’ajuntament en sessió de 6 de novembre de 2012, formalitzada contractualment el 13 de desembre del mateix any, estableix que “Els ingressos del Concessionari estaran constituïts per les tarifes del Servei d’aigua potable, aprovades per l’Ajuntament, que aquest percebrà directament dels usuaris, i segons l’estipulat en el contracte que es signi entre ambdues parts, i/o la subvenció que pogués correspondre si les tarifes aprovades no cobrissin en la seva totalitat els costos del Servei.”  Així mateix, l’annex 1 de la referida modificació del contracte contempla al punt 2 del pacte tercer que “La retribució de SOREA passarà a estar constituïda per les tarifes del Servei, que percebrà directament dels usuaris abonats, i hauran de permetre el manteniment de l’equilibri econòmic financer del CONTRACTE (...)”.

ATÈS que l’article 281.1 del TRLCSP, que regula les prestacions econòmiques del contracte de gestió de serveis públics, estableix que “El contractista té dret a les contraprestacions econòmiques que preveu el contracte, entre les quals s’ha d’incloure, per fer efectiu el seu dret a l’explotació del servei, una retribució fixada en funció de la seva utilització, que s’ha de percebre directament dels usuaris o de l’Administració mateix.

ATÈS que la lletra b) de l’article 129.1 del Reglament de serveis de les corporacions locals, aprovat per Decret de 17 de juny de 1955, estableix que el concessionari percebrà com a retribució “Las tasas a cargo de los usuarios, con arreglo a la tarifa aprobada en la forma dispuesta por el artículo 179 de la Ley.

ATÈS que l’article 251.1 del Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals, aprovat per Decret 179/1995, de 13 de juny, estableix que “El concessionari percep com a retribució les tarifes autoritzades reglamentàriament.”  En aquest precepte, el substantiu “tarifa” s’ha d’entendre en sentit econòmic i no jurídic, de conformitat amb l’article  297 de la mateixa norma, que estableix que “Les tarifes dels serveis públics locals adopten la modalitat de taxa o preu públic en els termes de la normativa d’hisendes locals i del que preveuen l’article 251 de la Llei 8/1987, municipal i de règim local de Catalunya i aquest Reglament.”; en aquest sentit, i per aplicació de la lletra t) de l’article 20.4 del TRLRHL i de la més recent jurisprudència del Tribunal Suprem (sentència de 23 de novembre de 2015, recurs de cassació 4091/2013, que s’esmenta a la reclamació presentada), la tarifa que es percep com a contraprestació econòmica per la prestació del servei municipal d’abastiment domiciliari d’aigua potable té la naturalesa jurídica de taxa, i en el cas concret del municipi de Castellar del Vallès es regula mitjançant l’ordenança fiscal número A8.

ATÈS que en aquest sentit, de conformitat amb la normativa legal i reglamentària d’aplicació a la gestió indirecta de serveis públics mitjançant la modalitat de concessió, el concessionari pot retribuir-se mitjançant les taxes percebudes de les persones usuàries del servei, que, en aquest cas, passen a ser ingressos del concessionari i no de l’ens local titular del servei, per la qual cosa no han de figurar al seu pressupost d’ingressos ni, tampoc, la correlativa xifra en concepte de retribució a l’estat de despeses.  El contracte adjudicat per l’Ajuntament de Castellar del Vallès per a la prestació del servei d’abastiment domiciliari d’aigua potable contempla aquesta forma de retribució del concessionari, per la qual cosa, i en el que es refereix a aquest assumpte, el pressupost municipal per a 2017 s’ha elaborat de conformitat amb la normativa legal en matèria d’hisendes locals, no omet crèdit exigible a l’ajuntament per a complir obligacions en relació a aquest contracte i no omet, tampoc, ingressos propis de l’entitat que li correspongui percebre directament.

ATÈS que en conseqüència, cal desestimar la reclamació.

ATÈS que la competència per a l’aprovació de l’expedient correspon al Ple de la corporació, d’acord amb l’article 169.1 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

L’Ajuntament Ple

ACORDA

PRIMER.- Desestimar les reclamacions presentades pel sr. Jordi Uyà Puigmartí, regidor de l’ajuntament, en la seva condició de portaveu del grup municipal Nosaltres Decidim Castellar del Vallès-NOSDECAV-CAV-PA, contra l’acord d’aprovació inicial del pressupost general per a l’exercici de 2017 i la plantilla del personal al servei de l’ajuntament, de conformitat amb la motivació que figura a la part expositiva d’aquest acord.

SEGON.- Aprovar definitivament el pressupost general de l’Ajuntament de Castellar del Vallès per a l’exercici de 2017 i la plantilla del personal al servei de l’ajuntament, aprovat inicialment per acord del Ple de l’ajuntament de 25 d’octubre de 2016

TERCER.- Publicar el resum per capítols del pressupost i la plantilla en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, entrant en vigor en l’exercici corresponent una vegada publicats.

 

 

VOTACIÓ: LA PROPOSTA FOU APROVADA, AMB EL SEGÜENT RESULTAT:

Vots a favor:     ONZE      (11) dels regidors Som de Castellar-PSC,

Vots en contra:  SIS         (  6) dels regidors Decidim Castellar i CDC      

Abstencions :     QUATRE   (  4) dels regidors ERC

Cercador










Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40