Presentem aquesta moció arran d’una promoció publicitària sexista d’una discoteca situada al polígon industrial del Pla de la Bruguera de Castellar del Vallès. Aquesta publicitat perpetua models sexistes i estableix d’una forma clara allò entès com a «normalitat patriarcal».
L’objectiu d’aquesta proposta que presentem és col·laborar en la transformació del
paradigma sexista que domina la nostra societat. Es vol fomentar a Castellar del Vallès una societat més justa que promogui la construcció de relacions equitatives de gènere que es fonamentin en els drets humans i el respecte a la diversitat.
Per acabar amb aquestes pràctiques publicitàries cal anar més enllà de l’article 19 de l’ordenança que regula la instal·lació de publicitat en el municipi mitjançant tanques, cartells i qualsevol suport publicitari que s’exhibeixi a la via pública; cal denunciar i sancionar les empreses que exposen i reparteixen publicitat sexista a la vila.
S'entén com a publicitat sexista aquella que:
• Promou models que consoliden pautes tradicionalment fixades per cadascun dels gèneres.
• Fixa uns estàndards de bellesa femenina identificats amb l'èxit.
• Exerceix pressió sobre el cos femení mitjançant determinats tipus de productes. Anuncis
que limiten els objectius vitals de les dones a l’adequació d’uns determinats patrons estètics.
En aquest anuncis, les dones apareixen descontextualitzades i objectualitzades.
• Presenten el cos de les dones com un espai d’imperfeccions que cal corregir. Anuncis que presenten els cossos de les dones i els seus canvis deguts a l’edat com “problemes” que és necessari ocultar i/o corregir.
• Situen els personatges femenins en una posició d’inferioritat, subordinació i dependència.
• Anuncis que exclouen les dones de les decisions econòmiques de major rellevància.
Anuncis que continuen perpetuant els rols tradicionalment assignats a cada gènere.
• Allunya les dones dels espais professionals prestigiats socialment i, contràriament, els atribueix rols de neteja, cura i alimentació familiar.
• Nega els desitjos i voluntats de les dones i mostra, com una cosa natural, la seva
adequació als desitjos i voluntats de les altres persones.
• Representa el cos femení com objecte, com un valor afegit, als atributs d’un determinat producte com a reclam per atraure la mirada del potencial client.
En aquest sentit, el Grup Municipal Decidim Castellar, proposa al Ple de l’Ajuntament de Castellar del Vallès l’adopció dels següents
ACORDS:
PRIMER.- L’Ajuntament de Castellar del Vallès pren el compromís d’eradicar la publicitat sexista a la Vila.
SEGON.- La regidoria d’Igualtat, insta les institucions supramunicipals a elaborar una ordenança març, aplicable als municipis, que permeti eradicar la publicitat sexista de l’espai públic. Així mateix, cooperarà amb altres municipis en les propostes d’elaboració d’aquesta ordenança.
TERCER.- L’Ajuntament de Castellar del Vallès posarà en coneixement de l’organisme competent la mala praxi de les empreses que facin publicitat sexista a Castellar del Vallès.
QUART.- L’Ajuntament de Castellar del Vallès traslladarà aquests acords a l'Institut Català de les Dones, com a organisme competent del Govern de la Generalitat, i a la Diputació de Barcelona.
VOTACIÓ: FOU APROVADA PER UNANIMITAT