Una part important de la despesa municipal es canalitza a través de les subvencions que s'atorguen a les entitats ciutadanes que desenvolupen activitats d'interès per a la ciutat.
L'any 2003 es va aprovar la Llei general de subvencions que regula el procediment de concessió de les subvencions i al seva aplicació als objectius d'interès general. Les normes que conté aquesta llei són d'aplicació a les subvencions que concedeix l'ajuntament, per la qual cosa cal garantir els principis de la transparència, l'objectivitat, la publicitat i el control en la gestió. El procés comença amb l'aprovació de les bases específiques per a cada àmbit d'activitat (cultura, esports, salut, benestar social, cooperació al desenvolupament, etc) i la corresponent convocatòria anual.
La Intervenció general de l'ajuntament és l'òrgan responsable de comprovar l'adequada i correcta justificació de la subvenció per part de les persones o entitats beneficiàries.
Control financer
L'article 44 de la Llei general de subvencions estableix que el control financer de les subvencions té per objecte verificar:
- L'adequada i correcta obtenció de la subvenció per part de els persones o entitats beneficiàries.
- El compliment de les obligacions en la gestió i aplicació de la subvenció per part de les persones o entitats beneficiàries.
- L'adequada i correcta justificació de la subvenció per part de les persones o entitats beneficiàries.
- La realitat i regularitat de les activitats que han estat finançades amb la subvenció.
- L'adequat i correcte finançament de les activitats subvencionades.
- L'existència de fets, circumstàncies o situacions no declarades a l'ajuntament per part de les persones o entitats beneficiàries i que puguin afectar el finançament de les activitats subvencionades.
Justificació de la despesa
Les persones o entitats beneficiàries de subvencions de l'ajuntament han de justificar la despesa realitzada en el termini establert a les corresponents bases de la convocatòria.
La justificació ha de presentar-se en el Registre General de l'ajuntament mitjançant un escrit (que en el cas d'entitats o persones jurídiques en general ha d'anar signat pel/per la secretari/ària amb el vistiplau del/de la president/a) on figuri una relació de factures o documents acreditatius relatives a l'actuació subvencionada i que contingui:
1. Número de la factura/document acreditatiu.
2. Data d'expedició de la factura/document acreditatiu.
3. Nom i cognoms o raó social de l'expedidor d ela factura/document acreditatiu.
4. NIF de l'expedidor de la factura/document acreditatiu.
5. Descripció de l'operació.
6. Import total de la factura/document acreditatiu.
7. Percentatge d'aquest import que s'aplica a la subvenció.
8. Import que s'aplica a la justificació de la subvenció.
En el supòsit que les despeses justificades siguin salaris, caldrà indicar el període a què correspon cada nòmina, el nom de la persona perceptora i el seu NIF. Cal tenir present que la possibilitat de justificar una subvenció amb retribucions salarials ha d'estar expressament prevista a les bases reguladores de la subvenció.
L'escrit s'acompanyarà de fotocòpia de cada factura o document acreditatiu que haurà de ser compulsada pel Servei d'Atenció Ciutadana (SAC) de l'Ajuntament. En les factures originals, es posarà un segell on s'indiqui que s'han presentat a l'Ajuntament pels efectes de justificació de la subvenció atorgada.
Pg. Tolrà, 1. Palau Tolrà