Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Continguts

La pàgina s'ha generat el 5/12/2025 11:50:52

Mocions presentades Plens Municipals 2025

Ple ordinari de gener - 28/01/25

https://actes.castellarvalles.cat/session/sessionDetail/8a81808494818542019493ee766a0074

16.- Proposicions i mocions sobrevingudes

No se’n presenten.

Es pot visualitzat aquest punt mitjançant el següent enllaç: clicant aquí

 

Ple ordinari de febrer - 25/02/25

https://actes.castellarvalles.cat/session/sessionDetail/8a8180849511b86d0195239fa0500044

12.- Moció presentada pel grup municipal d'ERC que porta per títol: Moció per millorar la seguretat en escales i en terres de formigó de visibilitat reduïda

VOTACIÓ: S’aprova per Unanimitat.

Es pot visualitzar aquest punt mitjançant el següent enllaç: clicant aquí

13.- Moció presentada pel grup municipal d'ERC i que porta per títol: Moció per garantir la seguretat viària i l’accessibilitat a Sant Feliu del Racó

OBSERVACIÓ: En data 24 de febrer de 2025 (LGENT-2025-3252), s’ha registrat el text definitiu i proposant la modificació del text inicial, amb anterioritat a la celebració del ple, s’ha acordat la introducció d’esmenes parcials que han estat acceptades pel grup proponent. Es transcriu el text definitiu.

VOTACIÓ: NO s’aprova segons els vots següents:

Vots en contra: 12 (DOTZE) del grup municipal de SOM-PSC     

Abstencions: 3 (TRES) del grup municipal de JxCast

Vots a favor: 5 (CINC) dels grups municipals d'ERC i ATC

Es pot visualitzar aquest punt mitjançant el següent enllaç: clicant aquí

14.- Proposicions i mocions sobrevingudes

No se’n presenten

Es pot visualitzar aquest punt mitjançant el següent enllaç: clicant aquí

 

Ple ordinari de març - 25/03/25

https://actes.castellarvalles.cat/session/sessionDetail/8a81808495a1ea830195b3855f980027

12.- Moció presentada pel grup municipal d'ERC i que porta per títol: Moció d’impuls al Pla Comarcal d’adaptació al canvi climàtic del Vallès Occidental 2023-2030

VOTACIÓ: S’aprova per Majoria segons els vots següents:

 Vots en contra: 0 (ZERO)

Abstencions: 1 (UN) del grup de la CUP

Vots a favor: 20 (VINT) dels grups de SOM-PSC, ERC, JxCast i ATC

Es pot visualitzar aquest punt mitjançant el següent enllaç: clicant aquí

13.- Proposicions i mocions sobrevingudes.

No se’n presenten.

Es pot visualitzar aquest punt mitjançant el següent enllaç: clicant aquí

 

Ple ordinari d'abril - 29/04/25

https://actes.castellarvalles.cat/session/sessionDetail/8a8180849655f249019662e078840034

6.- Moció presentada pel grup municipal d'ERC i que porta per títol: Moció per sol·licitar l’aturada de la licitació CONT2500015 de les escoles bressol municipals de Castellar del Vallès en base a l’article 152 de la llei de contractes del sector públic

OBSERVACIÓ: S’ha acordat amb anterioritat a la celebració del ple, registrat el text definitiu en data 29 de febrer de 2025 (LGENT-2025-7213), la introducció d’esmenes parcials que han estat acceptades pel grup proponent. Es transcriu el text definitiu.

VOTACIÓ de la introducció d’esmenes: S’aprova per UNANIMITAT

OBSERVACIONS: D’acord amb allò previst a l’apartat A), punt segon, lletra c), de l’article 93.2 del Reglament Orgànic Municipal i el decret d’Alcaldia núm. 652 de data 29 d’abril de 2025, un cop realitzada la lectura del text de la moció per part del grup municipal proposant, l’alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Lourdes Pérez Moyano, qui intervindrà en la sessió en nom de l’Associació de Famílies d’Alumnes de l’Escola Bressol El Coral, arran de la petició presentada per la dita entitat davant del registre electrònic municipal LGENT-2025-7121, de data 27 d’abril, presentada per la senyora Maria de las Nieves Torrico Gálvez.

En acabar la participació de la senyora Pérez, es procedeix al debat i a la votació del text proposat i inclòs a l’ordre del dia.

VOTACIÓ: No s’aprova segons els vots següents:

Vots en contra: 15 (QUINZE) dels grups de SOM-PSC i JxCast    

Abstencions: 1 (UN) del grup d’ATC

Vots a favor: 5 (CINC) dels grups d’ERC i la CUP

Es pot visualitzar aquest punt mitjançant el següent enllaç: clicant aquí

7.- Moció presentada pel grup municipal d'ERC i que porta per títol: Moció en defensa del rol dels jutges i jutgesses de pau i per la recuperació de les seves funcions històriques

VOTACIÓ: S’aprova per Majoria segons els vots següents:

Vots en contra: 0 (ZERO)      

Abstencions: 1 (UN) del grup de la CUP

Vots a favor: 20 (VINT) dels grups de SOM-PSC, ERC, JxCast i ATC

Es pot visualitzar aquest punt mitjançant el següent enllaç: clicant aquí

8.- Proposicions i mocions sobrevingudes

No se’n presenten.

Es pot visualitzar aquest punt mitjançant el següent enllaç: clicant aquí

 

Ple ordinari de maig - 27/05/25

https://actes.castellarvalles.cat/session/sessionDetail/8a81808496e624630196f723d5f7003c

11.- Proposicions i mocions sobrevingudes.

No se’n presenten.

Es pot visualitzar aquest punt mitjançant el següent enllaç: clicant aquí

 

Ple ordinari de juny - 25/06/25

https://actes.castellarvalles.cat/session/sessionDetail/8a8180849776562101978333525b0041

11.- Moció presentada pel grup municipal d’ERC i que porta per títol: “Moció per recuperar els cursets de natació escolar per a l’alumnat de 1r de Primària”

La moció queda sobre la taula, a proposta de la Presidenta, amb l’aprovació per part del grup municipal proponent i l’assentiment unànime de la resta de membres del ple.

Es pot consultar aquest punt mitjançant l’enllaç següent: clicant aquí

12.- Moció presentada pel grup municipal d’ERC i que porta per títol: Moció per garantir l’accés a una plaça d’aparcament d’ús individual i reservat per a persones amb mobilitat reduïda modificant l’Ordenança Municipal de Mobilitat

El contingut de la moció és el que es transcriu literalment a continuació:

“La mobilitat és un dret fonamental vinculat directament a la igualtat d’oportunitats, la vida independent i la plena inclusió social. Les persones amb mobilitat reduïda sovint es troben amb barreres que limiten la seva autonomia, entre les quals destaca l’accés a l’aparcament en condicions adequades i segures.

El Decret 209/2023, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Codi d’accessibilitat de Catalunya, regula en l’article 177 el dret a obtenir una plaça d’aparcament d’ús individual per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda, establint que:

“Les administracions públiques han de garantir a les persones amb mobilitat reduïda que ho sol·licitin, i que compleixin els requisits establerts, la concessió d’una plaça d’aparcament d’ús individual i reservat en les condicions i terminis que s’estableixin per normativa.”

A Castellar del Vallès, l’ordenança municipal de mobilitat actual no preveu explícitament aquest dret. Aquesta situació vulnera el principi de no discriminació i va en contra del mandat del nou Codi d'Accessibilitat de Catalunya.

És per això que considerem necessari que l’Ajuntament adapti la seva normativa a la legislació vigent i garanteixi plenament aquest dret.

Per tot això, el Grup Municipal d’Esquerra Republicana de Castellar del Vallès, proposem al Ple de l’Ajuntament l’aprovació dels següents

ACORDS:

1. Iniciar els tràmits per a la modificació de l’Ordenança Municipal de Mobilitat de Castellar del Vallès amb l’objectiu de garantir el dret a obtenir una plaça d’aparcament reservada d’ús individual per a persones amb mobilitat reduïda que compleixin els requisits establerts pel Decret 209/2023 de 28 de novembre, article 177, del Codi d’Accessibilitat de Catalunya.

2. Establir un procediment àgil, clar i amb terminis garantits per tramitar aquestes sol·licituds, així com mecanismes de transparència i control públic sobre les places concedides.

3. Donar trasllat d’aquests acords als serveis jurídics i tècnics municipals perquè iniciïn els treballs corresponents, així com a les entitats representatives de persones amb discapacitat del municipi per recollir-ne les aportacions.”

VOTACIÓ: NO s’aprova segons els vots següents:

Vots en contra: 15 dels grups SOM-PSC i JxcAST

Abstencions: 0

Vots a favor: 6 dels grups ERC, la CUP i ATC

Es pot consultar aquest punt mitjançant l’enllaç següent: clicant aquí

13.- Moció presentada pel grup municipal d’ERC i que porta per títol: “Moció per denunciar i garantir la prevenció de la violència institucional masclista”

La moció queda retirada de l’ordre del dia a petició del grup municipal proponent i per assentiment unànime dels membres del ple, tal i com s’ha tractat prèviament en Junta de Portaveus i arran de la instància genèrica del passat 19 de juny de 2025 (LGENT- 2025-11169), per part del grup municipal impulsor de la moció, regidora Susan Galí.

Es pot consultar aquest punt mitjançant l’enllaç següent: clicant aquí

14.- Proposicions i mocions sobrevingudes.

No se’n presenten.

Es pot consultar aquest punt mitjançant l’enllaç següent: clicant aquí

 

Ple ordinari de juliol - 22/07/25

https://actes.castellarvalles.cat/session/downloadItem/8a818084999312cd0199aa3bc3dd0074

12.- Moció presentada pel grup municipal d'ERC i que porta per títol: Moció per recuperar els cursets de natació escolar per a l’alumnat de 1r de Primària.

El contingut de la moció és el que es transcriu literalment a continuació:

“Antecedents.

Fins al curs 2010-2011, a les escoles de Castellar del Vallès, l’alumnat de 1r de Primària feia cursets de natació com a part de la seva activitat educativa habitual. Això garantia un accés universal a una formació bàsica en natació —una qüestió de salut i seguretat.

Aquests cursets es van suprimir fa més d’una dècada. Des de llavors, mai s’ha mostrat una voluntat real de recuperar-los.

L’Ajuntament pot oferir i finançar aquest servei, en col·laboració amb els centres educatius i, si escau, amb la inspecció educativa, perquè s’incorpori dins l’horari lectiu. És, per tant, una iniciativa perfectament factible des del punt de vista legal i organitzatiu.

A mitjans de juny de 2024 es va haver de tancar la piscina municipal coberta per unes obres urgents derivades de la manca o del mal manteniment del sostre. La piscina ha estat tancada un any sencer. Ara, finalment, la piscina ja ha reobert —concretament el 2 de juny—, i és el moment ideal per reprendre projectes com els cursets de natació escolar, que mai s’haurien d’haver suspès. Posem-hi sentit comú i aprofitem l’equipament per garantir una educació física completa per a tots els infants.

ATÉS QUE els cursets de natació escolar formaven part de l’horari lectiu i es feien dins de l’activitat educativa del centre escolar;

ATÉS QUE van ser eliminats fa més d’una dècada;

ATÉS QUE aquesta supressió ha generat una desigualtat d’oportunitats d’accés a la natació;

ATÉS QUE la piscina municipal ha estat tancada durant un any;

ATÉS QUE caldrà incorporar una partida al pressupost municipal de 2026 per garantir la represa dels cursets de natació escolar pel curs 2026-2027;

ATÉS QUE el Consell Municipal Escolar està convocat per al pròxim dia 1 de juliol, i seria un espai idoni per debatre la proposta de recuperació dels cursets de natació escolar, per tal d’escoltar l’opinió dels centres i avançar en la seva implementació;

El GM d’ER de Castellar del Vallès sol·licitem es prenguin els següents acords:

1. Que l’Ajuntament es comprometi a restablir els cursets de natació escolar per a l’alumnat de 1r de Primària a partir del curs 2026-2027, com a part de la seva activitat educativa habitual.

2. Que aquests cursets no suposin cap cost per a les famílies.

3. Que el pressupost municipal de 2026 inclogui una partida específica per garantir la seva implementació.

4. Que es treballi amb les direccions dels centres educatius i els serveis municipals per planificar la represa d’aquesta activitat amb temps i garanties.

5. Que l’Ajuntament, a instàncies de la moció presentada pel Grup Municipal d’Esquerra Republicana de Castellar del Vallès, incorpori la proposta de recuperació dels cursets de natació escolar a l’ordre del dia del Consell Municipal Escolar del dia 1 de juliol, perquè s’hi pugui debatre i recollir les opinions de les direccions dels centres i de la comunitat educativa.”

VOTACIÓ: No s’aprova per Majoria segons els vots següents:

Vots en contra: 15 (QUINZE) dels grups SOM-PSC i JxCast

Abstencions: 1 (UN) del grup ATC

Vots a favor: 4 (QUATRE) del grup ERC

Es pot consultar aquest punt mitjançant l’enllaç següent: clicant aquí

13.- Proposicions i mocions sobrevingudes.

No se’n presenten.

Es pot consultar aquest punt mitjançant l’enllaç següent: clicant aquí

 

Ple ordinari de setembre - 30/09/25

https://actes.castellarvalles.cat/session/sessionDetail/8a818084996f061e019980ff1e150062

7.- Moció presentada pel grup municipal d'ERC i que porta per títol: Moció per facilitar als castellarencs la gestió dels residus especials que contenen amiant i la seva preparació per deixalleria

El contingut de la moció és el que es transcriu literalment a continuació:

“Exposició de motius

L’amiant és un material altament perillós per a la salut pública i el medi ambient. Tot i la seva prohibició a l’Estat espanyol l’any 2002, encara avui és present en nombrosos elements constructius i objectes d’ús quotidià: plaques ondulades de fibrociment, jardineres, baixants d’aigua, dipòsits i altres. Quan aquests elements es degraden o es manipulen sense la protecció adequada, alliberen fibres invisibles que poden provocar malalties greus, com l’asbestosi o el mesotelioma.

L’Ajuntament de Castellar havia ofert als particulars la possibilitat de dur petites quantitats d’elements amb fibrociment a la deixalleria municipal almenys des de l’any 2009.

Però al gener de 2025 per tal de complir amb la normativa vigent en matèria de gestió de deixalleries i de la salut laboral dels seus treballadors, va deixar de recollir fibrociment, obligant veïns i veïnes a desplaçar-se fins a la deixalleria de Can Barba (Terrassa) que és la més propera a Castellar que compleix amb els requeriments tècnics de recollida d’aquest tipus de material.

A Castellar del Vallès es detecten, periòdicament, abocaments incontrolats d’elements que contenen fibrociment: per exemple hem vist jardineres trencades de fibrociment abandonades a la via pública i plaques ondulades de fibrociment, esmicolades i abocades als nostres boscos.

L’Ajuntament en Ple ja ha aprovat anteriorment diferents mocions (2009, 2019 i 2024) que instaven a: elaborar un pla de gestió del fibrociment, fer campanyes de sensibilització, habilitar la deixalleria amb els materials necessaris (guants, mascaretes, bosses homologades), formar el personal de la deixalleria. Bonificar l’ICIO en obres de retirada d’amiant. Malauradament, aquests acords no s’han desplegat adequadament.

El Pla Nacional per a l’Erradicació de l’Amiant a Catalunya 2023-2032 estableix que els ajuntaments han de disposar d’un cens d’instal·lacions amb amiant i han de garantir vies segures per a la seva retirada. Castellar disposa d’aquest cens. Ha eliminat l’amiant dels equipaments públics, però necessita seguir avançant en la retirada de l’amiant en l’àmbit privat.

Per tots els motius exposats anteriorment, el GM d’Esquerra Republicana de Catalunya/AM proposa al Ple de l’Ajuntament de Castellar del Vallès l’adopció dels següents

1. Acords:

Primer: Manifestar la voluntat de restablir el servei de recollida de fibrociment i altres elements amb amiant a la deixalleria municipal de Castellar del Vallès, un cop es puguin complir les condicions d’adequació de les instal·lacions i la formació del personal, d’acord amb els requisits establerts per la normativa vigent i els informes tècnics de la Diputació i l’Agència de Residus de Catalunya.

Segon: Facilitar des de la deixalleria municipal del material necessari (guants, mascaretes i elements de protecció i bosses d’embalatge ”big-bags”) perquè la ciutadania que manipula i transporta els residus amb amiant fins a un punt de recollida o tractament autoritzat pugui fer-ho de manera segura, d’acord amb els protocols deprevenció i salut pública.

Tercer: Impulsar la gestió i eliminació progressiva de l’amiant a Castellar en l’àmbit privat , en coordinació amb el Pla Nacional d’Erradicació de l’Amiant.

Quart: Estudiar i aplicar la modificació de les ordenances fiscals per tal de bonificar l’ICIO en aquelles obres vinculades a l’eliminació d’amiant, així com difondre els ajuts de la Generalitat i altres administracions.

Cinquè: Fer una campanya de sensibilització ciutadana per informar sobre els riscos de l’amiant i els canals segurs per a la seva retirada.

Sisè: Comunicar aquests acords a la Generalitat de Catalunya, a la Diputació de Barcelona i a l’Agència de Residus de Catalunya per coordinar esforços”

OBSERVACIÓ: El grup impulsor va presentar, el passat dia 29 de setembre de 2025 (LGENT-2025-16403), una proposta de modificació parcial de la moció presentada inicialment. Es transcriurà el document ja esmenat.

VOTACIÓ de la introducció d’esmenes: S’aprova per UNANIMITAT.

VOTACIÓ: S’aprova per Unanimitat.

Es pot consultar aquest punt mitjançant l’enllaç següent: clicant aquí

8.- Moció presentada pel grup municipal d'ERC i que porta per títol: Moció de suport al model lingüístic educatiu de Catalunya i contra la sentència 2949/2025 del TSJC

El contingut de la moció és el que es transcriu literalment a continuació:

“Exposició de motius

El model d’escola catalana garanteix la igualtat d’oportunitats a tot l’alumnat de Catalunya. Gràcies a aquest model de conjunció lingüística a l’ensenyament, vigent des de mitjan dels anys vuitanta, a casa nostra tothom que ha estat escolaritzat és capaç d’entendre, escriure, llegir i parlar tant el català com el castellà, independentment de l’origen lingüístic familiar, essent la llengua vehicular el català. En aquest sentit, les dades de les enquestes d’usos lingüístics i dels estudis educatius confirmen que el coneixement de les llengües catalana i castellana és pràcticament total al conjunt de la població catalana.

L’escola ha tingut, i encara té, un paper decisiu a l’hora d’estendre el coneixement del català i, per tant, d’afavorir que la llengua pròpia de Catalunya sigui un factor de cohesió social essencial, una afirmació que adquireix una significació encara més rellevant en una Catalunya on es parlen més de tres-centes llengües i on hi conviuen persones de moltes nacionalitats diferents.

El model lingüístic educatiu, que inclou, entre d’altres recursos pedagògics, la immersió lingüística en els cicles inferiors, va ser elogiat, entre altres ocasions, el 2011, pel Grup d’Alt Nivell sobre Multilingüisme, creat per la Comissió Europea, perquè garanteix el coneixement i la continuïtat històrica de la llengua pròpia sense deixar de banda el coneixement de la llengua de l’Estat, en aquest cas el castellà, i facilita l’aprenentatge d’una o dues llengües estrangeres en les generacions més joves.

Malgrat l’indubtable valor didàctic del model i els reconeixements internacionals, des d’una determinada interpretació de la sentència del Tribunal Constitucional 31/2010, del 28 de juny, sobre l’Estatut, alguns òrgans de la jurisdicció ordinària han imposat un cànon igualitari entre llengües oblidant que el català, a més de ser la llengua pròpia de Catalunya, és, segons la mateixa doctrina constitucional, el centre de gravetat de l’ensenyament ja que garanteix al màxim la cohesió social; i a més que continuen essent necessàries mesures de normalització lingüística després de dècades de prohibicions i de postergació.

Així, contra l’intent per part del TSJC d’imposar un 25% de l’ensenyament en castellà, el Parlament va respondre amb un nou marc legal que va concitar un alt consens, constituït per la Llei 8/2022, del 9 de juny, sobre l'ús i l'aprenentatge de les llengües oficials en l'ensenyament no universitari, que estableix que el català, com a llengua pròpia de Catalunya, és la llengua normalment emprada com a llengua vehicular i d'aprenentatge del sistema educatiu, i la d'ús normal en l'acollida de l'alumnat nouvingut, i que el castellà és emprat en els termes que fixin els projectes lingüístics de cada centre. De la seva banda, el Decret Llei 6/2022, de 30 de maig, fixa els criteris aplicables a l'elaboració, l'aprovació, la validació i la revisió dels projectes lingüístics dels centres educatius.

A l’espera del que pugui determinar el Tribunal Constitucional sobre aquest marc lingüístic, una recent sentència de la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (2949/2025) ha anul·lat alguns preceptes del Decret de la Generalitat 91/2024, de 14 de maig, del règim lingüístic del sistema educatiu no universitari, que desplegaven aquest marc legal i que fixaven el català i l’aranès com a llengües principals de docència, d’ús administratiu, de comunicació amb les famílies, dels materials i de les proves escolars, així com els apartats que establien el català com a llengua preferent per impartir idiomes estrangers i com a llengua d’acollida única de l’alumnat acabat d’arribar.

Es tracta, doncs, d’un nou intent de politització de la llengua que suposa un atac al model lingüístic de l’escola catalana, ignora la diversitat de la nostra societat i posa en risc l’escola inclusiva i integradora.

Per tots els motius exposats anteriorment, el GM d’Esquerra Republicana de Catalunya/AM proposa al Ple de l’Ajuntament de Castellar del Vallès l’adopció dels següents

ACORDS:

Primer.- Expressar el nostre ferm suport al model lingüístic educatiu de Catalunya, en el qual el català és llengua vehicular, atès que garanteix la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i el coneixement de les llengües oficials.

Segon.- Exigir al Govern de la Generalitat que presenti, amb urgència, recurs de cassació contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que escapça bona part del Decret 91/2024, de 14 de maig, del règim lingüístic del sistema educatiu no universitari, el qual blindava la llengua catalana com a vehicular de l’escola a Catalunya, amb l’objectiu de defensar legalment el nostre model educatiu d’immersió i garantir el dret de tot l’alumnat a aprendre en català.

Tercer.- Refermar el compromís de l’Ajuntament de Castellar del Vallès en la defensa de la llengua catalana com a element central de cohesió, inclusió i identitat, especialment en l’àmbit educatiu.

Quart.- Rebutjar els intents de politització o judicialització del model lingüístic educatiu, així com qualsevol ingerència que vulneri les competències en matèria educativa reconegudes a l’Estatut d’Autonomia de Catalunya i a la Llei d’Educació de Catalunya (LEC).

Cinquè.- Notificar aquests acords al Govern de la Generalitat de Catalunya, al Parlament de Catalunya, a les entitats representatives de la comunitat educativa del país i a les organitzacions que treballen per la promoció i la socialització de la llengua catalana.”

VOTACIÓ: S’aprova per Unanimitat.

Es pot consultar aquest punt mitjançant l’enllaç següent: clicant aquí

9.- Proposicions i mocions sobrevingudes.

No se’n presenten.

Es pot consultar aquest punt mitjançant l’enllaç següent: clicant aquí

 

Ple ordinari d'octubre - 16/10/25

https://actes.castellarvalles.cat/session/sessionDetail/8a81808499db2bc10199dda81ed5000a

15. Moció presentada pel grup municipal d'ERC i que porta per títol: Moció sobre les llicències urbanístiques per a l’execució d’obres i canvis d’ús a residencial.

El contingut de la moció és el que es transcriu literalment a continuació:

Moció sobre les comunicacions prèvies d’obres i les llicències urbanístiques i la promoció de la rehabilitació.

D’acord amb l’article 81 del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals, els terminis màxims per a la resolució de les sol·licituds de llicències d’obres són:

- 1 mes per a comunicacions prèvies d’obres - amb i sense tècnic.

- 2 mesos per a llicències urbanístiques d’obres sempre que la documentació presentada estigui completa.

En aquest exercici 2025, s’han resolt llicències d’obra amb un retard superior a un any, incomplint clarament els terminis legals establerts. Aquest endarreriment té conseqüències socials i econòmiques greus: moltes famílies que volen adequar o rehabilitar un habitatge per poder-hi viure es veuen obligades a assumir un lloguer durant mesos mentre esperen l’autorització, una càrrega econòmica insostenible en l’actual context d’encariment de l’habitatge.

Les demores en les llicències empobreixen la ciutadania, agreugen l’emergència d’habitatge i dificulten l’accés a un habitatge digne i assequible. També perjudiquen la dinamització econòmica local, especialment les petites empreses i professionals del sector de la construcció.

És imperatiu que les noves polítiques d’edificació prioritzin la rehabilitació per davant de l’obra nova. Bona part del parc d’habitatges de Castellar del Vallès destaca per la seva antiguitat i presenta deficiències estructurals i energètiques. Cal invertir més recursos públics i privats per fer front als processos de regeneració i rehabilitació urbana.

La rehabilitació aporta múltiples beneficis socials, ambientals i econòmics:

- Millora l’eficiència energètica i les condicions d'habitabilitat, reduint emissions de Gasos d’Efecte Hivernacle i pobresa energètica.

- Permet implantar energies renovables, tècniques constructives sostenibles i un ús més raonable del sòl.

- Augmenta el confort i la salut dels habitants, reduint soroll, contaminació i problemes de temperatura i humitat.

- Dignifica habitatges i barris, fomentant l’autoestima i la participació comunitària, com projectes que han impulsat alguns ajuntaments sota el títol “Renovem els barris”.

- Pot convertir-se en un sector estratègic de reactivació econòmica, generant ocupació i activitat constructora qualificada.

És imprescindible que l’Ajuntament doni resposta a aquesta situació i desplegui una estratègia estable i decidida de suport a la rehabilitació d’habitatges, aprofitant els fons europeus i els programes de la Generalitat i d’altres entitats supramunicipals. Les polítiques de suport a la rehabilitació d’habitatges han d’anar molt més enllà de la reducció del 95% de l’Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO) per a la rehabilitació de façanes i la instal·lació de plaques solars, una mesura que ja s’aplica actualment a l’Ajuntament de Castellar del Vallès. Cal avançar cap a un model que faciliti i agilitzi els tràmits administratius, impulsi programes d’ajuts directes i fomenti la rehabilitació energètica i sostenible dels edificis. Aquesta és una via més ràpida i sostenible per millorar el parc residencial que no pas dependre exclusivament de la construcció d’obra nova.

Per tots aquests motius, proposem al ple de l’Ajuntament de Castellar del Vallès l’adopció dels següents ACORDS:

1. Instar al govern municipal a reduir els terminis de resolució de les llicències urbanístiques i situar-los el màxim possible dins la legalitat.

2. Continuar reforçant el servei municipal d’urbanisme amb recursos humans i tècnics addicionals, així com impulsar la digitalització i simplificació administrativa per agilitzar la tramitació de les llicències.

3. Destinar recursos i ajudes públiques a la reforma i rehabilitació d’habitatges existents, aprofitant fons supramunicipals i autonòmics disponibles, per tal de posar-los a disposició de la ciutadania com a prioritat davant de la construcció d’obra nova.

4. Promoure la rehabilitació com a política municipal prioritària, situant-la al centre de les estratègies urbanístiques i d’habitatge.

5. Continuar millorant el seguiment dels tràmits urbanístics, potenciant la informació disponible al web municipal sobre l’evolució i els terminis de resolució de les llicències, i avançant progressivament cap a eines digitals que facilitin la consulta per part de la ciutadania.

OBSERVACIÓ: El grup impulsor va presentar, el passat dia 16 d’octubre de 2025 (LGENT-2025-17730), una proposta de modificació parcial de la moció presentada inicialment. Es transcriurà el document ja esmenat.

VOTACIÓ de la introducció d’esmenes: S’aprova per UNANIMITAT.

VOTACIÓ: S’aprova per Majoria segons els vots següents:.

Vots en contra: 12 (DOTZE) del grup SOM-PSC

Abstencions: 3 (TRES) del grup JxCast

Vots a favor: 4 (QUATRE) dels grups d’ERC i ATC

Es pot consultar aquest punt mitjançant l’enllaç següent: clicant aquí

16. Proposicions i mocions sobrevingudes.

No se’n presenten.

Es pot consultar aquest punt mitjançant l’enllaç següent: clicant aquí

 

Reduir el text del contingut Ampliar el text del contingut Descarregar en format PDF imprimir

Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40